Calitatea motivației sportivilor crește atunci când mediul de antrenament satisface nevoile psihologice fundamentale de autonomie, competență și relaționare. Acesta este un principiu central și validat științific al Teoriei Autodeterminării (Self-Determination Theory - SDT).
Această teorie depășește simpla distincție între motivația intrinsecă și cea extrinsecă, punând accentul pe tipul de motivație și pe impactul mediului asupra acesteia.
Dezvoltată de psihologii Edward L. Deci și Richard M. Ryan, teoria autodeterminării postulează că toți oamenii (inclusiv sportivii) au trei nevoi psihologice fundamentale și universale. Când un mediu social (cum ar fi echipa sau clubul sportiv) sprijină satisfacerea acestor trei nevoi, sportivii experimentează o formă superioară și mai stabilă de motivație, motivația intrinsecă.
Nevoia de autonomie reprezintă nevoia de a simți că acțiunile proprii (antrenamente, decizii tactice) sunt alese și controlate de sine, și nu impuse de forțe externe. În contextul sportiv, antrenorii care sprijină autonomia oferă sportivilor opțiuni, ascultă părerile lor și explică rațiunea din spatele regulilor sau antrenamentelor. Satisfacerea acestei nevoi duce la o internalizare mai profundă a regulilor și la o mai mare dorință de a persista în fața dificultăților, deoarece sportivul simte că deține controlul asupra propriei cariere.
Nevoia de competență reprezintă nevoia de a se simți eficient, capabil și de a stăpâni sarcinile și deprinderile dificile. În contextul sportiv, antrenorul sprijină competența prin oferirea unui feedback specific, pozitiv și constructiv, asigurând sarcini care sunt provocatoare, dar realizabile (obiective realiste) și recunoscând progresul, nu doar rezultatul final. Atunci când sportivul simte că abilitățile sale se îmbunătățesc vizibil, încrederea în sine crește, iar motivația intrinsecă este întărită. De altfel, sentimentul de competență este direct legat de persistența și plăcerea resimțită în activitatea sportivă.
Nevoia de relaționare reprezintă nevoia de a se simți conectat, acceptat și iubit de ceilalți (coechipieri, antrenori, familie). În contextul sportiv, se referă la coeziunea echipei, la existența unei culturi de sprijin reciproc și la un mediu în care sportivul nu se simte izolat sau judecat. Un sentiment puternic de relaționare reduce epuizarea (burnout) și crește angajamentul, deoarece sportivul nu luptă doar pentru el, ci și pentru echipa și comunitatea sa.
Studiile demonstrează că un climat motivațional creat de antrenor și coechipieri care satisface cele trei nevoi psihologice conduce la o motivație de calitate superioară pe termen lung. Indiferent de temperamentul sau personalitatea inițială a sportivului, literatura științifică bazată pe teoria autodeterminării arată clar că antrenorii și mediul sportiv au puterea de a influența tipul de motivație. Un mediu care sprijină autonomia, cultivă competența și promovează relaționarea va produce sportivi cu o motivație intrinsecă mai înaltă, ceea ce se traduce prin mai multă persistență, mai puțin burnout și performanțe mai consistente pe termen lung.
Surse:
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry.
Mageau, G. A., & Vallerand, R. J. (2003). The coach-athlete relationship: a motivational model. Journal of Sports Sciences.
Vallerand, R. J., & Losier, G. F. (1999). An integrative analysis of intrinsic and extrinsic motivation in sport. Journal of Applied Sport Psychology.
Adie, J. W., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2012). Perceived coach- and peer-created motivational climate and psychological need satisfaction in sport: a longitudinal study. Sport, Exercise, and Performance Psychology.
Sursa foto: shutterstock/Master1305












































