loader
Foto

De ce nu vor dispărea cărțile? Argumente economice și istorice (II)

REPORTAJ-ANALIZA

De vreo 20 de ani se tot anunță cu durere în glas dispariția cărților, a editurilor, chiar și a cititului. Un sâmbure de adevăr există în contabilitatea unor librării, asta nu se poate nega. Pe de altă parte, nu se pot nega nici noblețea și popularitatea cluburilor de carte din toată lumea, cele mai fermecătoare dintre ele păstrând obiceiul lecturii pe exemplare de hârtie, ca pe vremuri.

 

Până prin secolul XX, cărțile erau un lux. Piața globală și tehnologia digitală le-au făcut și mai ieftine, și mai accesibile. Accesibile în ambele sensuri, pentru cititor și pentru autor. Editarea s-a schimbat și ea - moda autoeditării și autopublicării (Eu o scriu, eu o public, eu o vând.) a zdruncinat tectonica accesului la stadiul de a-ți vedea gândurile și numele imprimate, fără coșmarul deciziei de ghilotină care vine, dacă vine, de la redactorii unei edituri.

Pe măsură ce vânzarea de carte scoasă de o editură devenea o adevărată afacere, autorii care se ocupau pe cont propriu de publicarea cărților lor erau văzuți ca marginali, egoiști, nerăbdători, înfumurați chiar, nevalidați de Bunul de Tipar al unei edituri. Dar autopublicarea a continuat și continuă. Internetul le permite scriitorilor să-și vândă cărțile electronice și să imprime cărți fără să-și mai bată capul cu editurile, librăriile și restul rețelei care îl vizează, la modul ideal, pe cititor.

Autopublicarea de către autor nu exclude minima externalizare a etapelor precum design de copertă, formatare etc. Dar costurile sunt cu mult mai mici decât prin bugetare de amploare, implicată de o editură, mai ales când este vorba despre un nume mare pe piața de carte.

Cu șansa de a avea prieteni și colegi pricepuți pe care să îi roage să îl ajute, autorul poate ieși chiar ieftin. Iar câștigurile din vânzarea online îi revin scriitorului într-un procent simțitor mai are decât ar primi de la contabilul unei edituri - de exemplu,  75% față de 25%.

În numere absolute sau procentaje exacte pentru fiecare țară sau limbă ar fi o statistică sisifică de stabilit pentru cărțile în regim propriu, autopublicate de autorii lor, dar estimările din presa economică și informațiile publice ale site-urilor de distribuire a cărților relevă pentru 2013, 2023 și 2024 că aproximativ un sfert dintre titlurile care au primit ISBN în SUA au fost în acest mod publicate și cca 20% în Marea Britanie. Numărul lor - numai pentru autorii din SUA - ar ajunge de la 500.000 la 4 milioane de cărți anual.

Bob Stein de la Institutul pentru Viitorul Cărții prezicea, în 2014, la zece ani după ce îl fondase, că unele cărți electronice vor începe să fie vândute cu adnotări ale autorilor sau ale criticilor, un fel de director's cut - versiunea preferată a unui film, așa cum a dorit-o regizorul.

Viitorul va aduce noi experimente în felul de a scrie, noi genuri literare născute din era electronică și specifică ei, noi autori care nu ar fi fost niciodată descoperiți într-o lume „tipărită”. Dar vor continua să apară și cărți tipărite - cu cât vor fi mai puține, cu atât vor fi mai prețioase și mai plăcute la atins, la răsfoit și la așezat cu grijă pe raft, ca pe vremuri.

E-book, trecut și viitor

Pe mulți îi poate îngrijora efectul tehnologiei asupra cărții, în sensul că se pot închide bibliotecile și librăriile odată cu impactul cumpărării online de cărți în format digital. Tehnofobia și anxietatea bibliotecarilor, deopotrivă cu ale cititorilor nu e drept să fie ignorate sau ridiculizate - este evident că nu toată lumea este avantajată de schimbarea modului în care literatura este publicată, citită, arhivată.

Dar intrarea noilor tehnologii în lumea cărții nu este doar o amenințare și în mod cert nu este un punct terminus. De-a lungul istoriei, instrumentele și tehnicile au oglindit ori chiar au schimbat societatea în care s-au manifestat. S-a transformat modul nostru de a gândi și tehnologia face parte - să ne pregătim, e aici pentru o perioadă lungă - din lumea mereu în schimbare. Până la urmă, și adaptarea e o alegere. Cărțile au călătorit în timp și în lume, dar au și modelat lumea. Fără cărți și fără răspândirea lor, fără alfabetizarea împinsă ori măcar direct corelată cu evoluțiile tehnologice, nu ar fi existat în istorie Reforma, Iluminismul, invențiile și toate descoperirile, nici teatrul și cinematograful, așa cum le știm astăzi, pentru că au ajuns, cum altfel decât prin tehnologie, până la noi.

La rândul lor, cărțile citite în format electronic vor avea aceeași putere și vor căpăta unele noi. Pe lângă bucuria rămasă în sfera privată, de a citi câteva pagini în fiecare seară - digitalul nu a reușit încă să omoare cuvântul „pagină” - noi bucurii acum nebănuite se pot adăuga.

Inamicul public al cărții tipărite

În destinul și supraviețuirea lecturii de carte, cea mai mare amenințare vine nu de la e-book, nu de la biblioteca digitală. Cea mai mare concurență vine de la Timp, timpul cititorului; cea mai aprigă negociere se va duce între dispozitive - provocarea va fi care dintre ele va câștiga timpul și atenția omului. Nu paginile de pe internet ucid lectura cărții, ci multiplele aproape infinitele surse, resurse, ecrane, tentații, invitații, oferte. Cât timp aloci cui este doar decizia ta, cititorule!

Știți ce ne poate ajuta să nu ne sufoce presiunea timpului? Selecția. O prioritizare riguroasă. Aș recomanda exemplul unor erudiți despre care am scris și în partea I a articolului. Dacă luăm de bună ideea că mai puțin snobism, mai puține ifose, mai multă sinceritate față de noi înșine ne salvează, să luăm aminte la aceste întâmplări de cititor, cu Umberto Eco și Jean-Claude Carrière. (pag. 200 - 205, Nu speraţi că veţi scăpa de cărţi, Ed Humanitas, 2010):

Când era întrebat dacă a citit o carte anume, Umberto Eco răspundea: „Știți, eu scriu, nu citesc”. Și toată lumea tăcea. Uneori întrebările erau insistente: „Cum, nu ați citit Bâlciul Deșertăciunilor?”

Eco mărturisește că a încercat de trei ori să citească romanul lui W. Thackeray și de fiecare dată s-a lăsat. Jean-Claude Carrière îi răspunde lui Umberto Eco: „Mi-ați făcut un mare serviciu, tocmai îmi propuneam să-l citesc, mulțumesc.”

Se spune că a scrie o carte nu costă decât timp. Tot el a devenit și cel mai mare inamic al lecturii.

***

Credit foto: Arhiva personală - Mădălina Ionescu, Biblioteca Reale, Torino 2023

Logo

 
Opoziția reclamă măsuri dezastruoase la nivel național

Opoziția se mobilizează în Parlament, pregătind depunerea unei moțiuni de cenzură împotriva Guvernului. Inițiativa aparține Grupului parlamentar ...

Originile controversatului plan de pace ruso-ucrainean, la „Breaking Fake News”

Vineri, 5 decembrie, de la ora 18:45, moderatorul Marian Voicu ne invită la o nouă ediție a emisiunii „Breaking Fake Newa”, la TVR 1. Tema ...

Premieră la „Istorii ascunse”, TVR 1: Povestea fascinantă a lui „Ion de la Anina”, cel mai bătrân european

Nu a mai văzut nimeni vreodată imagini și nici nu s-a mai povestit la televiziune despre Ion de la Anina, unul dintre cei mai vechi oameni ...

Capcana volumului: Acumularea de informații nu înseamnă înțelegere reală

În multe situații de viață funcționăm după legi pe care nu le cunoaștem și în spatele multor comportamente ale noastre stau efecte psihologice pe ...

Costin Deşliu: „Îmi place energia live-ului, adrenalina unei transmisiuni și întâlnirea cu oamenii din sport”

Într-o lume în care sportul înseamnă nu doar competiție, ci și emoție, dăruire și poveste, Costin Deşliu reușește să fie mai mult decât un simplu ...

Cupluri aparte, provocări, emoții și amintiri la “Drag de România mea!”

Multe surprize şi momente speciale la TVR2, sâmbătă, ora 20:00 şi duminică, ora 15:00, într-o nouă gală a emisiunii “Drag de România mea!”.

TVR CULTURAL la Gaudeamus 2025: Ediții speciale și transmisiuni live de la cel mai important Târg de Carte al sfârșitului de an

Televiziunea Română, prin intermediul TVR Cultural, continuă tradiția participării active la Târgul de Carte Gaudeamus Radio România 2025, ...

În direct la TVR SPORT: Campionatele Europene de Inot în bazin scurt din Polonia

Peste 500 de sportivi din 46 de țări participă la ediţia cu numărul 23 a competiţiei care se desfăşoară la Lublin, Polonia. Denis Popescu, ...

După 6 victorii consecutive, Cristinel Anton vânează Marele Premiu „Câștigă România!”, la TVR 1

Competiția ajunge la un nou nivel! Cristinel Anton, concurentul care a făcut istorie în cel de-al 15-lea sezon al emisiunii „Câștigă România!”, ...

„Acasă” - povestea familiei care a trăit 20 de ani în Delta Văcărești, în premieră la TVR Cultural

Despre trecerea de la traiul în mijlocul naturii la cel urban, despre definirea propriei identități și găsirea unui „acasă”, situaţia emoţionantă ...

Ecosisteme în reconstrucţie: „Arhitecții naturii” - un film despre revenirea speciilor-cheie în habitatul natual, în premieră la TVR 1

Povestea spectaculoasă a reîntoarcerii zimbrilor și castorilor în Munții Făgăraș – un habitat din care aceste specii dispăruseră acum două secole ...

„Orașul celor 1000 de izvoare”, cu remedii pentru trup şi suflet. Nou episod „Exclusiv în România”, la TVR 1

Informații și povești tămăduitoare pentru trup și pentru suflet vom descoperi alături de Cristian Tabără în judeţul Covasna. Duminică, 7 ...

Descoperă Bulgaria dincolo de ghiduri și trasee grăbite — acolo unde istoria, credința și gustul se întâlnesc. De la Cetatea lui Asan, măreață ...

OMUL ANULUI 2025 - Retrospectiva

Pe 1 decembrie de la ora 22.00, pe TVR1, îi veți afla pe cei 10 finaliști!

Un vin franţuzesc şi un parfum fin, perfecte pentru o seară de miercuri. Marsilia – istorie şi avangardism, la „Hai-Hui... cu Marina”

Cu siguranţă, este unul dintre cele mai cosmopolite oraşe din Franţa. Mulţi îl consideră cel mai frumos. Îi descoperim atracţiile alături de ...