loader
Foto

Din Carpați în Europa: vocea care a schimbat destinul Ucrainei (I)

RECOMANDARI

INTERVIU ÎN EXCLUSIVITATE CU RUSLANA - un proiect special TVR, realizat cu sprijinul lui Alex Buşă, fost jurnalist Eurovision și colaborator al Ruslanei în România

 

În ultimii ani, numele Ucrainei a revenit constant în titlurile presei internaționale. Dincolo de geopolitică, însă, există o poveste mai veche și mai adâncă despre cum o națiune și-a recuperat vocea prin cultură, despre felul în care un cântec devine identitate și despre cum aceată identitate rezistă. În centrul acestei povești se află Ruslana Lyzhychko, artista care a adus pe marile scene ale Europei energia Carpaților și ritumurile huțule, dar care, înainte de victorie și celebritate, a făcut o alegere cu mize mari: limba ei de expresie artistică avea să fie doar ucraineana.

Pentru publicul român, figura Ruslanei este asociată adesea cu Eurovision 2004, momentul în care piesa „Wild Dances” a cucerit Europa. Dar drumul către acea seară a fost lung și dificil, început într-o Ucraină aflată în plină redefinire de sine, după prăbușirea Uniunii Sovietice. Povestea acestei redefiniri, spusă prin ochii unei artiste care a ales să „înoate împotriva curentului”, explică de ce muzica poate deveni o declarație de libertate.

(w500) Ruslana /

În același timp, pentru o parte a publicului român, Ruslana a însemnat și altceva: puntea emoțională dintre dintre doi versanți diferiți ai Carpaților, cel românesc și cel ucrainean. Alex Buşă, fost jurnalist specializat în Eurovision, spune că pasiunea lui pentru concurs s-a născut atunci când a ascultat prima dată muzica Ruslanei. „Țin minte momentul în care am ascultat primele acorduri ale piesei Wild Dances. Eram un copil introvertit, fascinat de hărți și atlase, iar cântecul acela a fost ca un punct pe hartă – un reper geografic și afectiv în care am recunoscut instantaneu munții Carpați, suflul instrumentelor pastorale, senzația de acasă”, spune el.

Mai târziu, Alex avea să devină un colaborator apropiat al Ruslanei și unul dintre martorii direcți ai felului în care arta ei îmbina spectacolul pop cu rădăcina culturală.

De la tăcere la libertate

„Primii noștri pași pe scena mare au coincis cu un moment de cotitură în istoria patriei noastre – prăbușirea Uniunii Sovietice și restaurarea independențe Ucrainei”, își amintește Ruslana. „Primul festival cu adevărat ucrainean, Cernova Ruta, a avut loc în 1989, la Cernăuți. A urmat Revoluția de Granit din 1990, unde Sasha (n.r. soțul Ruslanei) a participat activ, iar eu, elevă la liceu fiind, fugeam de la ore ca să merg la mitinguri. Apoi referendumul și declararea independenței din 1991.”

„Era un sentiment incredibil de libertate! Nu mai trebuia să te temi că vei fi arestat pentru că sărbătorești Crăciunul în mod autentic. Nu mai trebuia sa te temi că vei fi spânzurat în pădure de agenții KGB – așa cum s-a întâmâmplat cu Volodîmir Ivasiuk, geniul muzicii ucrainene modern, autorul cântecului Cernova Ruta.”

Pentru Ruslana, Ivasiuk nu era doar un nume din manual, ci un punct cardinal. „Am crescut cu cântecele lui Ivasiuk, le cântam la primele mele concrete pentru copii, pe când aveam patru ani. Tatăl și bunica mea îmi cântau colinde autentice din Pocuția, insuflându-mi dragostea pentru tradițiile strămoșești. Așa am înțeles că fără rădăcini nu poate exista coroană.”

(w500) Ruslana /

Și atunci, alegerea limbii nu a mai fost o alegere. „Nu puteam să cânt altfel decât în ucraineană. Era limba sentimentelor mele, limba iubirii, a libertății și a adevărului. Alții au ales drumul mai ușor: să cânte în rusă, să deschidă o piață uriașă, dar să-și sacrifice sufletul. Noi nici măcar nu am luat în calcul acel drum.”

În acei ani, tentația era mare. Piața rusească oferea succes rapid și bani mulți. Dar pentru Ruslana și Oleksandr, atracția venea din altă parte: din munții Carpați și din vecinii lor apropiați. „Ne-au fascinat mereu motivele huțule, melodiile românești cu fanfarele lor incredibile, dansurile și ritualurile bulgărești, ritmurile balcanice și moldovenești. Chiar și ritmurile indiene și indoneziene, precum orchestra gamelan, ne-au inspirat. Toate acestea ne-au învățat respectul față de cei care nu ne doreau răul și care ne-au împărtășit comoara lor – sufletul.”

Privind în urmă, Ruslana spune că alegerea a fost mai mult decât artistică. A fost o alegere de destin. „Sunt incredibil de fericită că am ales acest drum. Poată că, dacă toată lumea ar fi înțeles asta atunci, războiul sângeros de azi nu ar mai fi avut loc. Legătura cu cei care se numeau «frații noștri», dar care mereu au vrut să ne distrugă, s-ar fi rupt demult și ireversibil.”

(w500) Ruslana /

Rățușca cea urâtă care nu voia să cânte rusește

În anii ’90, industria muzicală ucraineană era ca un copil firav. Posturile de televiziune difuzau masiv artiști ruși sau ucraineni care cântau în rusă, pentru că asta garanta un public uriaș și vânzări rapide. Cei care se încăpățânau să cânte în ucraineană erau considerați exotici, greu de „marketat”.

Ruslana Lyzhychko era o anomalie. Mică de statură, cu ochii aprinși și cu o energie pe care nimeni nu reușea s-o stingă, refuza să cânte în limba rusă. Refuza să copieze hiturile pop cu versuri neutre, fără identitate, menite să nu deranjeze sensibilitățile Moscovei. Ea cânta în ucraineană, cu accent de Liov și cu o voce care părea că vine dintr-o stâncă, nu dintr-un studio de înregistrări.

Această încăpățânare avea un preț. Posturile rusești au refuzat să-i difuzeze piesele. Producătorii o priveau ca pe „rățușca cea urâtă” a industriei, cea care nu se aliniază, care nu se supune, care refuză compromisul.

Dar paradoxul basmului s-a confirmat. Tocmai „rățușca cea urâtă” avea să devină o lebădă. Exact încăpățânarea ei şi refuzul de a ceda au făcut-o să devină, în mai puțin de un deceniu, cea mai mare cântăreață a Ucrainei și vocea care a trezit Europa.

Ruslana și Oleksandr își aminteau mereu că drumul lor nu era despre comoditate, ci despre adevăr. „Nu am respins drumul rusesc. Pur și simplu, nici nu l-am luat în considerare”, spune ea. „Am ales să fim sinceri. Și am ales să fim liberi”. Această libertate avea să capete prima formă vizibilă în 1998, când au lansat Svitanok - „Răsăritul”. Un cântec și un videoclip care nu doar că au schimbat regulile jocului, ci au arătat întregii Ucraine că succesul putea fi scris în propria limbă.

***

Despre Alex Buşă

Alex Buşă este fost jurnalist specializat în Eurovision și singurul corespondent român al site-ului internațional ESCTOday.com (2006-2013). Între 2011 și 2013 a făcut parte din echipa de PR a delegației din Azerbaidjan la Eurovision, iar între 2012 și 2022 a fost membru al juriului internațional care selecta piesele țării pentru acest concurs. A colaborat îndeaproape cu artista ucraineană Ruslana între 2011 și 2015, fiind reprezentatul ei în România.

De-a lungul carierei sale, a fost intervievat de BBC, Metro, The Daily Mail și Good Housekeeping din Marea Britanie, publicația DV din Islanda și numeroase publicații din România, precum Evenimentul Zilei sau Revista VIP.

(w500) Alex Busa

În prezent își continuă activitatea legată de Eurovision în calitate de consultant, iar profesional colaborează cu unele dintre cele mai mari companii din lume, inclusiv corporații din Fortune 500 și giganții americani din industria sănătății, având un rol activ în proiecte strategice din domeniul asigurărilor și sănătății globale.

Este licențiat în Istorie și deține un Master în Relații Internaționale la Universitatea din București. Locuiește în Bristol, Regatul Unit, și are dublă cetățenie, română și britanică.

Citeşte partea a doua a articolului aici.

Logo

 
”Ora Regelui”, final de an regal

Sâmbătă, 27 decembrie, de la ora 9:00 vă invităm la o ediție specială ”Ora Regelui”: Seara dedicată Corpului Diplomatic de Majestatea Sa ...

Braşov: „heavy animals”, rock, bucate şi tradiţii. Duminică, la „Exclusiv în România”

Cristi Tabără şi echipa „Exclusiv în România” ne aşteaptă la o nouă ediţie a emisiunii ce reunește istorii locale, tradiții, gastronomie și ...

Tradiţie şi eleganţă: Concertul de Anul Nou al Filarmonicii din Viena, în direct la TVR

Tradiţia merge mai departe! Ca de obicei, în prima zi a anului, Televiziunea Română difuzează live, în exclusivitate, Concertul de Anul Nou al ...

Nașterea lui Hristos să ne fie de folos!

Părintele Marian Mihai, preot la biserica Sf. Grigorie Palama din București, ne introduce în atmosfera creștinească a Crăciunului, evidențiind ...

Întrebările prezentului, dincolo de sărbătoare, la TVR INFO

Într-un context intern și internațional tensionat, Crăciunul aduce și momente de reflecție. Telespectatorii trăiesc bucuria Crăciunului în ...

Vedetele TVR sunt „Care pe care” pentru o cauză umanitară

Concurenţi surpriză în arena limbii române! La final de an, Ruxandra Gheorghe–Negrea şi-a provocat colegii la un duel gramatical pentru o cauză ...

Când nimic nu e sigur, totul e posibil. Întrebări și recomandări la sfârșit de an: Mai puțină minciună și mai multă mișcare!

Am adunat pentru cititorii noștri câteva articole, recomandări și invitații la instrospecție, potrivite finalului de an: Nu mai spune DA când ...

Concertul „Nicolae Kirculescu”, un omagiu de excepție, la TVR Cultural, în a doua zi de Crăciun

Vineri, 26 decembrie, de la ora 16:30, telespectatorii sunt invitați la Ateneul Român pentru un eveniment simfonic emoționant, dedicat ...

Omul și Timpul. Istoria recentă, o problemă de conștiință

Pornind de la ultima carte semnată de acad. Ioan Scurtu, Istoria de după 1989 prin experiența unui istoric, jurnalistul Rafael Udriște propune un ...

Inginerul horticultor FLORIN STĂNICĂ, în

Duminică, 28 decembrie 2025, ora 13:00, TVR Cultural şi Academia Română vă invită la "Dialoguri Academice" cu prorectorul Universităţii de ...

Crăciunul: „câte sate atâtea date, câte bordeie atâtea obiceie”

Se încheie postul Crăciunului și întâmpinăm Nașterea Domnului Iisus Hristos cu bucurie, cu datini și obiceiuri diferite de la o zonă la alta a ...

Fuego: „Vom cânta muzică ritmată, vom petrece, așa cum îi stă bine românului la noaptea dintre ani!”

Fără nicio umbră de îndoială: Fuego cântă şi ne încântă în noaptea de Revelion, la TVR. Ba chiar are şi alte surprize, pe care vă invităm să le ...

Ministrul Educației, Daniel David, și-a dat demisia luni din Guvernul României

Sistemul de învățământ din România traversează un moment de cotitură după ce Daniel David, ministrul independent al Educației, a ales să pună ...

Iuliana Tudor, „fata noastră”. Crede, iubeşte, trăieşte, dăruieşte

„Dumnezeu e ancora mea!”, mărturiseşte vedeta TVR, care alege o conştiinţă limpede în defavoarea succesului facil. Pariul ei: să transmită ...

Colind, rugăciune și emoție, de Crăciun. Maria Coman, „Acasă de Sărbători”, la TVR 1

Crăciunul este despre emoție, liniște, regăsire și bucuria de a fi împreună. Este despre acasă. Toate acestea se regăsesc în concertul deja ...