Ați urmărit vineri, 10 iulie, ora 22.00, la TVR 3, o variantă modernă, americană, de oțel, a legendei Meșterului Manole: "Brooklyn, poveste în bronz"!
Podul care leagă Manhattan de Brooklyn peste East River s-a ridicat între 1867 și 1883 și face față și azi traficului și solicitării, deși construcția sa s-a încheiat cu câțiva ani mai devreme de descoperirea automobilului.
Povestea începe atunci când inginerul John Augustus Roebling inventează podul suspendat de mari dimensiuni, mai bine zis cablul răsucit din zeci de alte cabluri răsucite din oțel, capabil să susțină un asemenea pod, să facă față unor sarcini de mii de ori mai mari decât o bară de oțel de dimensiuni comparabile.
Un șir de plăci de bronz împodobesc podul, reconstituind fascinanta lui istorie. La data finalizării lucrărilor, Roebling nu mai era în viață, victimă a propriului său vis. El, cel dintâi care a îndrăznit să înlocuiască transportul prin ferry cu un pod ce leagă malurile, s-a numărat printre cele 26 de victime care și-au pierdut viața în cursul lucrărilor: strivit între ferry și ponton, inginerul moare în urma unei septicemii. Ca într-o saga de familie, coordonarea proiectului este preluată de fiul său, Wahington Roebling.
În lumina cenușie a unei zile de toamnă și a acestor sumbre istorii care-i însoțesc originile, silueta elegantă a podului Brooklyn, încununată de o promenadă pietonală, pe nivelul superior, unică în lume, capătă o alură fantomatică. Povestea nu se încheie aici.
Pilonii de susținere s-au lucrat sub apă, în condiții extreme. Pentru a evita accidente datorate diferenței de presiune, s-au folosit capsule de despresurizare, și din nefericire, tocmai inginerul Washington Roebling a fost cel care a ieșit prea devreme dintr-o asemenea capsulă, și în consecință a paralizat.
Nu își putea, însă, abandona proiectul, care ceruse deja sacrificii atât de mari: Roebling continuă să urmărească lucrările în detaliu cu luneta, din locuința familiei aflată pe un mal înalt în apropiere, și apelează la soția sa Emily pentru a comunica ordine și observații echipelor de pe șantier. Tot ea va fi cea care-i va împinge fotoliul cu rotile la ceremonia de inaugurare a podului...
Viețile oamenilor sunt mai impresionante decât dimensiunile. Povestea de bronz cu alură de legendă medievală a podului de oțel se înalță mult mai sus de cele circa treizeci de etaje cu care putem compara pilonii principali... Multă vreme a fost un mister cum de podul rezistă traficului contemporan, dar explicația e simplă: neștiind sigur dacă pot conta pe precizia furnizorilor, inginerii Roebling au luat o marjă de siguranță puțin mai mare în calculele lor, de vreo cinci ori.
Între timp, o duzină de poduri leagă insula Manhattan de malurile vecine, și din 1908 metroul beneficiază de un tunel subteran, dar niciunul comparabil cu acesta, nu doar pentru că e cel dintâi.
Inspirat de imaginea podului Brooklyn și de trecutul său, Ioan Grigorescu redescoperă pentru noi o anumită poezie a țărmurilor de mare, a orizonturilor îndepărtate, a construcțiilor industriale, pe care vă invităm s-o urmăriți.
Un articol de: Cristina Oancea