În anii sumbri ai pandemiei, oamenii s-au obișnuit să stea în casă. Cheltuielile pentru servicii, de la mese la restaurant și călătorii în străinătate și până la îngrijiri medicale, s-au prăbușit. Cererea de bunuri a crescut în ceea ce privește computerele și biciclete de exerciții. Astfel de pattern-uri s-au dovedit remarcabil de rezistente, chiar și după revenirea la normal.
În 2023, oamenii care cheltuiau în acest mod au fost numiți „consumatori eremiți”.
Economia eremită este acum definitiv o amintire. În întreaga lume bogată, economia activă revine în forță. Într-adevăr, ponderea cheltuielilor de consum destinate serviciilor a ajuns în sfârșit la nivelul dinaintea pandemiei, scrie The Economist.
Cu toate acestea, există o schimbare. Economia eremită a fost înlocuită de o piață de consum care încă se abate de la norma dinaintea pandemiei în feluri importante, deși mai puțin evidente.
America este un exemplu al renașterii economiei active. Din 2023, cheltuielile pentru sănătate au crescut cu 10% în termeni reali, în timp ce cheltuielile pentru transportul public au crescut cu 21%. În schimb, consumatorii nu mai cheltuiesc excesiv pe electrocasnice și unelte de grădinărit.
Americanii sunt, de asemenea, hotărâți să se distreze. The Economist estimează că, la cele mai mari companii aeriene din țară, veniturile din produse premium, cum ar fi călătoriile la clasa business, cresc cu 7% pe an, comparativ cu o creștere de 1% la nivel general.
În mod similar, chiar dacă veniturile hotelurilor ieftine sunt în scădere, cele ale hotelurilor de lux au crescut cu 8% față de anul trecut.
Aceste tendințe sunt evidente și de cealaltă parte a Atlanticului. Banca Goldman Sachs urmărește prețurile acțiunilor companiilor europene care beneficiază de faptul că oamenii stau acasă (cum ar fi cele din comerțul electronic și jocurile online) și ale firmelor care prosperă când decid să iasă din casă (cum ar fi sălile de sport și restaurantele).
În ultimii doi ani, investitorii au privit cu mai multă favoare companiile implicate în economia activităților în afara casei. Potrivit OpenTable, un site de rezervări, în Germania, numărul de clienți care au luat masa la restaurant la începutul lunii iunie a fost cu 10% mai mare decât în urmă cu un an.
Într-un anumit sens, COVID-19 este cu adevărat în oglinda retrovizoare. Cu toate acestea, pandemia continuă să arunce o umbră lungă. Deși oamenii ies din casă, o fac din ce în ce mai mult singuri.
Airbnb raportează că în această primăvară căutările pentru călătorii solo au crescut cu 80% față de anul trecut. Conform datelor oficiale britanice, călătorii folosesc mai des mașinile personale sau taxiurile, care oferă intimitate, decât transportul public, care nu oferă acest lucru.
De asemenea, oamenii sunt mai puțin dispuși să ia masa împreună decât înainte. Peste un sfert dintre americani declară că au luat toate mesele singuri în ziua precedentă, o creștere semnificativă față de perioada imediat anterioară pandemiei. Economia eremită a dispărut. În locul ei a apărut economia solitară.