OpenAI a publicat recent cea mai amplă analiză realizată până în prezent despre obiceiurile de utilizare ale ChatGPT. Într-un studiu realizat de echipa de cercetare economică a companiei și de economistul David Deming de la Harvard, OpenAI a analizat 1,5 milioane de conversații cu ChatGPT și a dat publicității câteva statistici interesante despre modul în care se desfășoară interacțiunile cu chatbot-ul.
Rezultatele arată că adoptarea IA de către consumatori s-a extins dincolo de grupurile de utilizatori timpurii, reducând în special diferența de gen. Majoritatea conversațiilor se concentrează pe sarcini cotidiene, cum ar fi căutarea de informații și îndrumări practice. Iar utilizarea continuă să evolueze în moduri care creează valoare economică – atât la locul de muncă, cât și în plan personal.
Având în vedere dimensiunea eșantionului și cei 700 de milioane de utilizatori activi săptămânali ai ChatGPT, acesta este cel mai cuprinzător studiu publicat vreodată privind utilizarea reală a IA de către consumatori.
Iată câteva dintre concluziile-cheie ale studiului.
Cine utilizează ChatGPT
Diferențele de utilizare se reduc pe măsură ce liberalizarea IA se extinde. La jumătatea acestui an, diferențele inițiale de gen ale ChatGPT s-au redus semnificativ, utilizarea sa fiind similară cu cea a populației adulte generale. În ianuarie 2024, dintre utilizatorii cu nume care puteau fi clasificate ca masculine sau feminine, 37% aveau nume tipic feminine. Până în iulie 2025, această proporție a crescut la peste jumătate (52%).
ChatGPT a devenit, de asemenea, un instrument global accesibil pe scară largă, cu o creștere deosebit de rapidă în țările cu venituri mici și medii. Până în mai 2025, ratele de creștere ale folosirii ChatGPT în țările cu cele mai mici venituri erau de peste patru ori mai mari decât cele din țările cu cele mai mari venituri.
În ce scopuri este folosit ChatGPT
Utilizarea ChatGPT de către consumatori se referă în mare parte la îndeplinirea sarcinilor zilnice. Trei sferturi din conversații se concentrează pe îndrumări practice, căutarea de informații și scriere, cea din urmă fiind cea mai comună sarcină, în timp ce codarea rămâne o activitate de nișă.
Aproximativ jumătate din mesaje (49%) sunt „întrebări”, o categorie în creștere, care arată că oamenii apreciază ChatGPT și în postura de consilier, nu doar pentru îndeplinirea sarcinilor. Al doilea capitol, munca (40% utilizare), vizează interacțiuni orientate spre sarcini, cum ar fi redactarea de texte, planificarea sau programarea, în care modelul este utilizat pentru a genera rezultate sau pentru a finaliza lucrări practice. Exprimarea (11% utilizare) cuprinde utilizări care nu sunt nici întrebări, nici aspecte legate de job, implicând de obicei reflecție personală, explorare și joacă.
Impactul economic al ChatGPT se extinde atât la viața profesională, cât și la cea personală. Aproximativ 30% utilizare este legată de muncă, iar aproximativ 70% nu vizează munca, ambele categorii continuând să crească în timp și subliniind rolul dual al ChatGPT, atât ca instrument de productivitate, cât și ca motor de valoare pentru consumatori în viața de zi cu zi.
În unele cazuri, ChatGPT generează o valoare economică ce nu poate fi cuprinsă de măsurătorile tradiționale, precum PIB-ul.
Sursă foto: Robert Way / Shutterstock.com