Sondaj TVR: Românii consideră că TVR merge într-o direcţie bună

TVR.RO | actualizat: Joi, 28 Iunie 2012

Ştirile TVR sunt lider la obiectivitate, imparţialitate şi agenda cetăţeanului

Aproape jumătate dintre români -  45% - consideră că schimbările care s-au petrecut în ultimul timp în materie de programe la TVR merg într-o direcţie bună, aproape dublu faţă de cei care consideră că merg într-o direcţie greşită (24%). Iar programele de ştiri ale TVR conduc topul despre obiectivitate (66%), imparţialitate (53%) şi respectă agenda cetăţeanului (71%).

Acestea sunt unele dintre cele mai importante concluzii ale studiului sociologic organizat de Centrul de Sociologie Urbană şi Regională (CURS)*, în luna octombrie, la nivel naţional. Din acelaşi studiu, reiese că 65% dintre români au încredere în Televiziunea Română, iar pentru 55% dintre ei TVR corespunde cel mai bine ideii de televiziune publică.

Acest studiu sociologic face parte dintr-o serie de consultări demarate de TVR în această toamnă, atât pe plan extern, cât şi pe plan intern, pe toate palierele de management şi execuţie. Aceste consultări stau la baza proiectului TVR de reformulare a misiunii sale publice.

Proiectul a demarat în septembrie, în parteneriat cu Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) - organizaţie non-guvernamentală care acţionează pentru păstrarea standardelor jurnalistice. Finalitatea proiectului va consta în elaborarea unei Carte TVR (2012), un comprehensiv document de poziţie care va stabili în detaliu modul de operare al instituţiei şi valorile sale fundamentale.

„Unul dintre obiectivele actualului management a fost, de la bun început, recâştigarea reputaţiei şi creşterea gradului de încredere din partea publicului," declară Alexandru Lăzescu, Preşedinte-Director General al TVR. „Am constatat - empiric în prima fază, apoi, în urma unui sondaj la nivel naţional, în cea de-a doua - faptul că românii au încredere în TVR. Vom construi pe acest fundament al încrederii şi ne propunem ca, odată cu definirea şi comunicarea explicită a valorilor şi a misiunii TVR, plătitorii de taxă tv, pe de o parte şi angajaţii TVR, pe de altă parte, să se regăsească şi mai mult în ceea ce Televiziunea Română oferă publicului".

Ioana Avădani, director executiv al CJI, a declarat la rândul său: „Când vorbim de valorile televiziunii publice, avem cel puţin două perspective: cea instituţională - care porneşte de la profesionişti, de la standarde, de la principii - şi cea a publicului, care are o percepţie proprie asupra a ceea ce înseamnă interes general. Pentru a-şi exercita eficient mandatul public, TVR trebuie să se plaseze la confluenţa acestor două perspective. Ea nu trebuie să ajungă în situaţia în care oamenii o privesc cu respect, dar nu-i urmăresc programele".

* Sondajul de opinie a fost realizat de CURS, la solicitarea TVR, în luna octombrie, pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional: 1.102 respondenţi cu vârste de 18 ani şi peste, marjă de eroare ±3%. Rezulatele pe larg ale acestui sondaj se află în fişierul pdf ataşat.

Despre Carta TVR:

TVR şi Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) - organizaţie non-guvernamentală care acţionează pentru păstrarea standardelor jurnalistice - au început colaborarea în cadrul unui program strategic privind redefinirea misiunii publice a TVR, precum şi pentru elaborarea unei Carte TVR, un comprehensiv document de poziţie care va stabili în detaliu modul de operare al instituţiei şi valorile sale fundamentale.

Respectând cadrul legislativ stipulat de Legea 41 din 1994 privind funcţionarea Televiziunii Române, TVR doreşte ca misiunea sa publică să depăşească spaţiul strict impus de limbajul legislativ, să se adapteze noii realităţi din industria media şi să devină clară pentru telespectatori.  Proiectul presupune cercetarea, documentarea modului de funcţionare a altor televiziuni publice şi, nu în ultimul rând, consultarea segmentelor de public ale TVR.

Programul se derulează pe durata a nouă luni, începând din luna septembrie 2011, şi include, printre altele, activităţi menite să redefinească şi să consolideze rolul Ombudsmanului, perceput ca reprezentant al publicului în cadrul TVR.

Despre TVR:

TVR are statut de instituţie publică şi emite pe şase canale (www.tvr.ro). Deţinem şi un canal experimental, care emite în sistem High Definition: TVR HD. TVR acoperă cele mai importante ştiri la nivel naţional, prin cinci studiouri teritoriale.

TVR îşi desfăşoară activitatea sub controlul Parlamentului, în conformitate cu Legea nr. 41/1994 (http://www.tvr.ro/articol_organizatie.php?id=61903). Preşedintele Consiliului de Administraţie (CA) este numit de către Parlament, pe o perioadă de 4 ani. CA cuprinde 13 persoane, desemnate prin votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.

Principala sursă de finanţare a televiziunii publice o reprezintă taxa TV, care în acest moment este cea mai scăzută din Uniunea Europeana, adică 4 lei/familie lunar. Fondurile pe care Televiziunea Română le primeşte de la bugetul de stat merg în proporţie de 98% direct către Societatea Naţională de Radiocomunicaţii, pentru transmisia terestră.

Suntem afiliaţi la cele mai importante organizaţii internaţionale din domeniul audiovizualului, ceea ce ne oferă un avantaj competitiv în materie de calitate a producţiilor pe care le difuzăm: EBU (European Broadcasting Union), EGTA (European Group of Television Advertising), CIRCOM Regional (Asociaţia Televiziunilor Publice Regionale din Europa), Arte France, IFTA (Federaţia Internaţională a Arhivelor de Televiziune).

TVR a început un proces de redefinire a rolului de serviciu public de televiziune. Noua abordare pune accent pe dezbateri, traininguri, parteneriate strategice şi schimburi de idei cu societatea civilă, profesioniştii de media şi organizaţiile de profil. Astfel, TVR îşi propune să crească, pe termen lung, calitatea producţiilor şi a dialogului cu publicul şi să devină un reper în materie de jurnalism responsabil.

***

Dacă vreţi să fiţi conectaţi în timp real cu Televiziunea Română, ne puteţi urmări aici:

Facebook: www.facebook.com/televiziunea.romana

Twitter: http://twitter.com/_TVR

 

***

Pentru alte informaţii, vă rugăm să ne scrieţi la: comunicare.corporate@tvr.ro