loader
Foto

Isteria animalelor de pluș în rândul Milenialilor și al Generației Z

REPORTAJ-ANALIZA

Jucăriile plușate cuceresc lumea. Pe TikTok, videoclipurile etichetate #Plushies , care prezintă diverse creaturi și obiecte de pluș, au fost urmărite de aproximativ 8 miliarde de ori.

 

În magazine au izbucnit scandaluri. La magazinul pop-up Jellycat, din Marea Britanie, cumpărătorii trebuiau să facă rezervare. Păpușile Labubu - figurine de elf în costume pufoase produse de Pop Mart, o companie chineză de jucării – câștigă tot mai multă popularitate în Asia.

Melissa Symonds de la Circana, o firmă de cercetare a consumatorilor, spune că jucăriile de pluș au devenit a doua categorie ca mărime pe piața britanică a jucăriilor. Vânzările au crescut cu aproximativ 58% din 2021, scrie The Economist.

Piața globală valora aproape 12 miliarde de dolari în 2023 și se preconizează că va crește cu o rată anuală de 8% până în 2030.

Aceste jucării sunt atât de profitabile, încât Warren Buffett a cumpărat, în 2022, compania-mamă a Squishmallows, un furnizor american de animale de pluș, numind-o „mină de aur”.

Dar nu copiii mici sunt cei care generează cererea, ci „kidults” (cei cu vârsta de 12 ani și peste). Aceștia reprezintă în prezent peste un sfert din vânzări și, în 2023, i-au depășit pentru prima dată pe preșcolari, cei mai mari „consumatori” de jucării în general, subliniază The Economist.

Când a început totul?

Avântul a început în timpul pandemiei, pe măsură ce adolescenții (Gen Z) și adulții tineri (Milenialii), blocați acasă în mijlocul unei agitații globale, căutau alinare în jucării drăguțe.

Lucy Dray, proprietara unui magazin online de jucării plușate numit Baby Beans, spune că plușurile „aduc oamenilor fericire și liniște”, două stări care „pot fi destul de greu de găsit în lumea în care trăim”.

Psihologii pop de pe rețelele de socializare au propovăduit, de asemenea, beneficiile reconectării cu sinele mai tânăr. Un influencer a sugerat că ursuleții de pluș de lux „îi vindecă copilul interior”.

Și cum mulți amână nașterea copiilor până la sfârșitul vârstei de 20 de ani sau începutul vârstei de 30 de ani, kidults au mai mulți bani pentru a-și permite astfel de răsfățuri. O Squishmallow poate varia între 10 și 250 de dolari. Iar cele în ediție limitată ajung și la 1.500 de dolari.

Unii vor susține că nebunia plușurilor este un alt semn al unei generații „infantilizate”. Dar astfel de simboluri au prosperat în multe epoci. În anii 1980 au fost Cabbage Patch Kids. În anii 1990 - Beanie Babies.

Dave Neale de la Universitatea Cambridge, care studiază jocurile, spune că „am putea ajunge la o dispariție a noutății în cazul anumitor jucării”. „Dar nu cred că acest lucru este posibil în cazul jocurilor în general, deoarece acestea sunt atât de vaste și variate”.

Pentru moment, plușurile rămân în dormitoarele tuturor. Când Paco the Salamander, un influencer în domeniul jucăriilor, a glumit pe TikTok spunând că este „gata să se maturizeze” și să scape de colecția sa considerabilă de plușuri, cei abonați la canalul său au insistat că „niciodată nu ești prea bătrân” pentru un asemenea „tezaur”.

Pentru producătorii de jucării, asta înseamnă multe zerouri.

Sură foto: Aleksandra Budnik / Shutterstock.com

Logo

 
Medicul urolog Viorel Jinga, în

TVR Cultural şi Academia Română sunt gazdele "Dialogurilor Academice" de duminică, 23 noiembrie 2025, ora 13:00, când medicul urolog VIOREL ...

Sărbătoare la „Petrecere... cu cântec!”: Margareta Clipa - 50 de ani de carieră artistică

La TVR 1, Iuliana Tudor ne invită duminică, 23 noiembrie, de la ora 21:00, la o ediție aniversară cu muzică bucovineană, hit-uri de muzică ...

Stresul în sport, o realitate ce nu trebuie ignorată

Așa cum a definit pionierul Hans Selye, stresul înseamnă, la bază, o încordare nervoasă sau o solicitare intensă la care organismul trebuie să ...

„OMUL ANULUI 2025”. Eroii care schimbă România prin cultură, educație și speranță

„Când noi vom fi mai frumoși și mai buni, atunci și România va fi mai frumoasă”, spune Adelin Petrișor în ultima ediție din acest sezon a ...

Forța muzicii și rolul său în educație

Ediția din 20 noiembrie a emisiunii "Forța Ideilor", difuzată de la ora 21:05, pe TVR 2,  este despre rolul deosebit al educației și, în ...

Ministerul Educației: Proiect privind limitarea temelor, în consultare publică

Ministerul Educației a făcut un pas important spre alinierea la standardele europene, punând în consultare publică un proiect care pune capăt ...

Acordeonistul Radu Răţoi în dialog cu Ioana Pavel, la „Interviurile TVR Cultural”

Laureat cu peste 40 de premii naţionale şi internaţionale, acordeonistul moldovean Radu Răţoi este invitatul Ioanei Pavel de joi, 20 noiembrie, ...

Despre falsificarea istoriei cu AI, la „Breaking Fake News”

În aceeaşi ediţie, despre dronele ruseşti ce survolează ţări europene, dar şi despre Noua Ordine Mondială. Pe 21 noiembrie, de la 18.45, Marian ...

De la tragedie la renaștere și de la vis la reușită, la „Istorii de bun gust”

O călătorie prin lumi în care oamenii se reinventează! De la o poveste cutremurătoare despre pierdere și reconstrucție, la transformarea pasiunii ...

În periplul său cultural, echipa emisiunii "Bucuria credinței" a poposit la Complexul Astronomic din Baia Mare, un important reper științific și ...

Taxe și impozite mai mari în 2026

Începând cu 1 ianuarie 2026, românii vor simți o presiune fiscală semnificativă asupra bugetului personal. Pe lângă reducerile de cheltuieli ...

În Viscri, frumusețea nu e doar de privit, e de simțit. Cu „Exclusiv în România”, din nou la Viscri

Pe 23 noiembrie, pășim cu sufletul deschis prin satul fără de pereche, un loc care pare desprins dintr-o poveste veche, așezat între dealuri ...

CM de fotbal: România va disputa barajul, după 7-1 cu San Marino

Tricolorii au încheiat faza grupelor de calificare cu o victorie zdrobitoare, dar nu fără emoții, la doar trei zile după eșecul dureros din Bosnia.

Prezentatoarea „Orei de Ştiri”, Teodora Antonescu: „La Ştiri, nimic nu seamănă cu ziua de ieri”

A copilărit printre camere de filmat și vocile grave din studiourile TVR, iar agitația redacțiilor i-a devenit familiară Teodorei Antonescu încă ...

Umor, folclor şi poezie la „Drag de România mea!”

Sezonul 15 al emisiunii “Drag de România mea!” continuă sâmbătă, 22 noiembrie, cu nume de referință, cu amintiri, imagini de ieri şi de azi, cu ...