Negocierea directă - avantajul TVR în relaţia cu producătorii filmelor româneşti

TVR.RO | actualizat: Marţi, 06 Noiembrie 2012

În urma solicitărilor primite de la mai mulţi jurnalişti referitoare la finanţarea de către Societatea Română de Televiziune (SRTv) a producţiilor cinematografice româneşti, facem următoarele precizări:

Societatea Română de Televiziune susține producția de film cinematografic în conformitate cu prevederile legii-cadru în domeniu - Ordonanţa Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 328/2006, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, potrivit dispozițiilor art. 17 din Ordonanță, Societatea Română de Televiziune are obligația de a contribui cu o sumă reprezentând 15% din veniturile proprii realizate din publicitate pentru susţinerea producţiei de film cinematografic. SRTv poate, însă, opta pentru finanţarea directă a producţiei de filme, în condiţiile ordonanţei, cu până la jumătate din suma datorată Fondului cinematografic, la solicitarea producătorilor şi după notificarea adresată Centrului Naţional al Cinematografiei.

După cum stipulează dispozițiile legale menționate, solicitarea finanțării directe pentru producția de filme se face de către producători. SRTv analizează dosarele de producţie (sinopsis, distribuţie etc.), selectează proiectele, luând în considerare relevanţa acestora pentru misiunea sa publică, definită în Legea nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, cu modificările și completările ulterioare și acordă finanțarea directă producătorilor/caselor de producție.

În aceaste condiții, SRTv beneficiază de avantajele care decurg din statutul de cofinanţator: drepturi de utilizare, dar şi de alte clauze favorabile – număr de difuzări, posibilitatea de a sublicenţia etc. Toate aceste dispoziţii contractuale sunt stabilite prin negociere cu fiecare producător şi proporţional cu suma investită, stabilită prin negociere directă doar cu producătorii filmelor, în funcţie de amploarea proiectului, de  bugetul estimat şi de planul financiar al întregii producţii.

În ultimii  7 ani, printre producţiile finanţate (în curs de finanţare sau care urmează să fie finanţate) în mod direct de TVR, conform OG 39/2005, se numără:

-         filme artistice: Restul e tăcere, Călătoria lui Gruber, O secundă de viaţă, Legiune străină, Mănuşile Roşii, California Dreamin, Aurora, Umilinţa, Povestea unui secol, Bună, ce faci, Dacă bobul nu moare, Poker, Sfârşitul ploilor, Eu când vreau să fluier, fluier, Undeva în Palilula, Nuntă în Basarabia, Schimb valutar, Puzzle pentru un orb, Amintiri din epoca de aur, Medalia de onoare, Caravana cinematografică, Din dragoste, cu cele mai bune intenţii, Testamentul roşu, Povestea unui secol, Dincolo de America, Ursul, Despre oameni şi melci, Toată lumea din familia noastră, Roxanne, Şarada, Condamnat la viaţă, Doar cu buletinul la Paris s.a.

-         scurt metraje: Icre negre, Malpensa, Pe macara, În loc să mori, Mousse au chocolat, Muzica în sânge, La drumul mare etc.

-         documentare: Capitalism-reţeta noastră, Satul atomic, Dacia–o supravieţuitoare, Trei zile până la Crăciun (Ultimele zile din viaţa Elenei şi a lui Nicolae Ceauşescu), Ghetoul clandestin, Aproape de cer, Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu, Exploratorul s.a

-         animaţie: Crulic-drumul spre dincolo.

În cazul filmelor „Trenul morţii”, producător Zorba Film, şi ”Kira Kiralina”, producător Castel Film, SRTv a considerat că acestea au relevanţă istorică şi culturală, promovând rolul României în diferite perioade ale istoriei şi culturii: filmul „Trenul morţii” evocă o pagină inedită din istoria României, de la sfârşitul anului 1944, iar ”Kira Kiralina” este ecranizarea unei capodopere literare clasice, care se înscrie în tradiţia cinematografiei mondiale de a aduce în atenţia cinefililor opere ale unor mari scriitori.

De-a lungul anilor, SRTv a cofinanţat producţii de filme aparţinând tuturor genurilor şi curentelor cinematografiei româneşti, semnate de regizori din toate generaţiile, pe care apoi le-a putut oferi publicului.