CONCLUZIILE COMISIEI DE ETICĂ ŞI ARBITRAJ ÎN CAZUL NEDIFUZĂRII PE CANALUL TVR 3 A INTERVIULUI REALIZAT DE BRÂNDUŞA ARMANCA (TVR TIMIŞOARA) CU PREŞEDINTELE TRAIAN BĂSESCU

TVR.RO | Marţi, 03 Iunie 2014
ŞEDINŢELE DIN DATELE DE 19, 20 ŞI 21 MAI 2014

Prezenţi: Horia Gruşcă (preşedinte); Gabriela Avram, Gabriel Geamănu, Sorin Hobana, Ioana Mureşan, Bogdan Tomulică, Ruxandra Ţuchel (membri).

Absenţi: Bogdan Tomulică (şedinţele din 20 şi 21 mai); Gabriela Avram (şedinţa din 20 mai); Sorin Hobana (şedinţa din 21 mai);

Invitaţi: Brânduşa Armanca, jurnalist senior TVR Timişoara (şedinţa din 19 mai, prin telefon); Răzvan Bucuroiu, director TVR 3 (19 şi 21 mai);

Bianca Constantinescu, producător TVR 3 (19 mai);

Florin Mihoc, producător executiv Ştiri – Sport/Programe TVR Timişoara (20 mai, prin telefon);

Ordinea de zi:

Solicitările primite din partea ActiveWatch-Agenţia de Monitorizare a Presei şi a Sindicatului Lucrătorilor din Audiovizual TV-R SIND, în care se cere analizarea afirmaţiilor doamnei Brânduşa Armanca, jurnalist senior la TVR Timişoara, potrivit căreia interviul cu preşedintele Traian Băsescu realizat de domnia sa ar fi fost oprit fără explicaţii de la difuzarea pe TVR 3, aşa cum ar fi fost programat după obţinerea prealabilă a tuturor aprobărilor necesare.

1. Punctele de vedere ale celor implicaţi:

După audierea doamnei Brânduşa Armanca şi a domnului Florin Mihoc (de la TVR Timişoara), precum şi a domnului Răzvan Bucuroiu şi doamnei Bianca Constantinescu (reprezentanţii TVR 3), membrii Comisiei de Etică şi Arbitraj au reţinut următoarele informaţii, explicaţii şi puncte de vedere relevante pentru cazul analizat:

Brânduşa Armanca, jurnalist senior TVR Timişoara

  • Susţine că în data de 11 mai, după realizarea interviului cu preşedintele Traian Băsescu la studioul TVR Timişoara, producătorul executiv Florin Mihoc i-a comunicat că a convenit cu directorul TVR 3, Răzvan Bucuroiu, transmiterea simultană de către cele două posturi a înregistrării interviului în data de 13 mai, ora 22.00;
  • Arată că, potrivit procedurilor, a transmis producătorului executiv, spre avizare, Fişa de sumar standard a emisiunii, document care conţinea descrierea programului şi data şi ora de difuzare simultană pe cele două canale; consideră că preluarea informaţiilor  respective pe site-ul TVR Timişoara nu se putea face fără acordul şefului ierarhic, ceea ce le confirmă valabilitatea;
  • Adaugă, în sensul celor de mai sus, că redacţia Ştiri a realizat şi difuzat o ştire cu extrase din dialogul cu Traian Băsescu (disponibilă în continuare pe site-ul TVR Timişoara), care anunţa la final că interviul integral va fi difuzat simultan şi pe TVR 3;
  • Spune că, în dimineaţa zilei de 13 mai, forma editată a interviului a fost transmisă prin sistemul transfer.tvr (platforma electronică de transfer de fişiere) la TVR 3, fiind autorizată de producătorul executiv  Florin Mihoc; subliniază că, după verificarea din punct de vedere tehnic, materialul a fost acceptat de destinatar, ceea ce nu „s-ar fi întâmplat dacă n-ar fi fost programat spre difuzare”;
  • Afirmă că producătorul executiv TVR Timişoara i-a comunicat telefonic, „cu 40 de minute înainte de difuzare”, că directorul TVR 3 Răzvan Bucuroiu a decis că emisiunea „nu mai intră pe TVR 3”. Ulterior, responsabilul site-ului TVR Timişoara  i-a relatat că în aceeaşi zi i se ceruse să elimine din textul de prezentare de pe pagina electronică „difuzarea pe TVR 3”;
  • Susţine că l-a sunat imediat pe directorul general interimar, pentru a-i semnala o situaţie susceptibilă de cenzură. Domnul Stelian Tănase i-ar fi explicat că nu cunoaşte problema, întrucât a fost plecat din ţară, dar a promis că se va informa şi va reveni telefonic cu lămuriri, ceea ce nu s-a întâmplat;
  • Spune că interviul a fost difuzat doar pe TVR Timişoara, de la ora 22.00, o oră „cu totul excepţională”, în condiţiile în care, potrivit grilei curente, emisia postului încetează la această oră. În opinia sa, programarea emisiunii la o oră neobişnuită susţine ideea că a existat un acord de difuzare simultană pe TVR 3 şi pe TVR Timişoara;

Răzvan Bucuroiu, director TVR 3

  • Spune că dl. Florin Mihoc, producătorul executiv de la TVR Timişoara, l-a contactat telefonic în data de 10 mai a.c. pentru a-l întreba dacă TVR 3 nu este interesat de difuzarea unui interviu cu preşedintele Traian Băsescu, care urma să fie înregistrat a doua zi la sediul studioului teritorial. Susţine că, după ce dl. Mihoc i-a dat asigurări că nu există nicio solicitare sau condiţionare din partea Administraţiei prezidenţiale privind difuzarea interviului pe un canal cu acoperire naţională, a exclus fără echivoc eventualitatea ca TVR 3 să difuzeze interviul;
  • Afirmă că, în cursul convorbirii cu producătorul executiv de la TVR Timişoara şi-a exprimat rezervele faţă de oportunitatea prezenţei la TVR 3, în plină campanie electorală, a unuia din cei mai importanţi actori politici, în condiţiile în care canalul pe care-l conduce „a avut faţă de campanie o poziţie cât se poate de minimalistă”.
  • Insistă asupra faptului că emisiunea TVR Timişoara nu figurează în grila curentă a TVR 3, că nu a existat nicio modificare de grilă care să angajeze canalul pe care îl conduce în difuzarea unei ediţii speciale cu interviul preşedintelui Traian Băsescu şi că nu a primit nicio propunere scrisă din partea studioului teritorial pentru a prelua materialul. În opinia sa, aceste elemente dovedesc că „nu s-a pus nicio clipă problema” ca producţia TVR Timişoara să fie difuzată şi pe TVR 3;
  • Consideră că ştirea difuzată de TVR Timişoara, în care se anunţa difuzarea simultană a interviului pe TVR 3, a fost realizată pe baza unei informaţii eronate furnizate de doamna Brânduşa Armanca şi a dorinţei „mai apăsate” a acesteia de a-şi promova emisiunea în grila postului naţional;
  • Întrebat cum îşi explică faptul că, deşi a comunicat conducerii TVR Timişoara decizia sa categorică de a nu difuza interviul cu Traian Băsescu, materialul de la studioul teritorial a fost totuşi transmis electronic către TVR 3, unde a fost recepţionat şi verificat tehnic, răspunde că „oricine poate transmite orice” folosind sistemul intern de transfer de fişiere;
  • Întrebat dacă a avut o discuţie pe tema difuzării interviului cu directorul general interimar al SRTV, spune că a vorbit cu domnul Stelian Tănase după izbucnirea scandalului de presă, când i-a propus redactarea de către TVR 3 a unui comunicat oficial referitor la acuzaţiile jurnalistei Brânduşa Armanca.

Bianca Constantinescu, producător TVR 3

 

  • Declară că luni, 12 mai, a fost sunată de directorul TVR 3, Răzvan Bucuroiu, care i-a cerut să ia legătura cu Florin Mihoc, producătorul executiv de TVR Timişoara, pentru a prelua interviul cu preşedintele, urmând ca ulterior să transpună materialul pe un suport de pe care emisiunea să poată fi vizionată;
  • Spune că după preluarea şi transpunerea interviului, a dus caseta la Cabinetul directorului general interimar unde - potrivit solicitării domnului Bucuroiu - a predat-o, după ora 17, asistentei domnului Stelian Tănase;
  • Afirmă că ulterior i-a transmis un sms directorului TVR, prin care l-a anunţat că a predat caseta cu inregistrarea interviului potrivit instrucţiunilor;
  • Susţine că „ştia” că au existat discuţii privind difuzarea sau nu a emisiunii de la Timişoara şi pe TVR 3, dar precizează că nimeni din conducerea canalului de la Bucureşti nu i-a comunicat o decizie în acest sens.

Florin Mihoc, producător executiv TVR Timişoara

  • Spune că, în ajunul vizitei din 11 mai a.c. a preşedintelui Traian Băsescu la Timişoara, jurnalista Brânduşa Armanca i-a propus realizarea unui interviu cu şeful statului, sugerându-i că acest subiect ar putea fi propus spre difuzare şi la TVR 3, „canalul care reprezintă teritorialele” – lucru cu care a fost de acord;
  • În momentul în care a existat confirmarea „nu definitivă” din partea Administraţiei prezidenţiale privind realizarea interviului, l-a sunat pe directorul Răzvan Bucuroiu, căruia i-a propus găsirea unei formule „prin care şi TVR 3 să aibă acces la preşedinte”;
  • Susţine că, într-o primă fază, domnul Răzvan Bucuroiu şi-a exprimat temerea că, fiind în plină desfăşurare campania electorală pentru alegerile europarlamentare, subiectul ar putea fi exploatat politic; a replicat că nici TVR Timişoara nu şi-ar permite să difuzeze un material care riscă să fie sancţionat pentru încălcarea normelor CNA specifice campaniilor electorale, obligaţiile legale fiind aceleaşi pentru toate posturile de televiziune;
  • Afirmă că la finalul acestei prime convorbiri telefonice legate de subiectul interviului a convenit cu directorul TVR 3 să poarte o nouă discuţie a doua zi, după realizarea înregistrării, pentru a vedea dacă materialul jurnalistic nu contravine exigenţelor CNA în materie de campanie electorală;
  • Spune că duminică, 11 mai, după ce a asistat la înregistrarea interviului, l-a sunat din nou pe domnul Răzvan Bucuroiu şi i-a comunicat că a doua zi va trimite materialul la Bucureşti, lucru pe care directorul TVR 3 „l-a agreat”;
  • Susţine că luni dimineaţă a revenit cu un telefon la directorul TVR 3, căruia i-a comunicat că TVR Timişoara a programat difuzarea interviului marţi, 13 mai, la ora 22.00, sugerându-i că „ideal ar fi să-l difuzăm în acelaşi timp”;
  • Afirmă că, potrivit indicaţiei domnului Bucuroiu, a trimis în aceeaşi zi înregistrarea interviului pe adresa producătorului Bianca Constantinescu, după care a obţinut telefonic din partea directorului TVR 3  confirmarea că materialul „este la el” şi că a doua zi va afla decizia legată de eventuala difuzare a acestuia;
  • Spune că în dimineaţa zilei de marţi a sunat în repetate rânduri la Bucureşti pentru a afla dacă emisiune va fi difuzată şi pe TVR 3 şi că abia după ora 14 a primit un sms transmis de domnul Bucuroiu prin care i se comunica „emisiunea se difuzează pe TVR Timişoara”;
  • Precizează că în discuţia pe care a avut-o în jurul orei 15 cu directorul Răzvan Bucuroiu, nu a primit – în ciuda insistenţelor sale - niciun fel de explicaţii legate de motivele nedifuzării şi pe TVR 3, ci doar replica „aşa am decis!”;
  • Spune că i-a comunicat doamnei Brânduşa Armanca hotărârea luată la Bucureşti abia în jurul orei 19.30, unul din motivele întârzierii fiind faptul că spera să se revină asupra deciziei;
  • Rugat să comenteze argumentele domnului Răzvan Bucuroiu, care invocă lipsa unei propuneri scrise de difuzare a interviului pe TVR 3, ca şi neincluderea în grila canalului a unei ediţii speciale cu acest subiect, spune că aceste afirmaţii sunt corecte; pe de altă parte, subliniază că dialogul constant şi colegial pe acest subiect pe care l-a purtat – ca şi în alte ocazii asemănătoare - cu şeful canalului, precum şi  acordul acestuia pentru transmiterea materialului la Bucureşti au dat de înţeles că difuzarea „se poate întâmpla”;
  • Afirmă că nu i-a spus în niciun moment Brânduşei Armanca sau reprezentanţilor Administraţiei prezidenţiale că interviul va fi difuzat cu certitudine pe TVR 3, ci doar s-a angajat să-l propună la TVR 3;
  • Întrebat dacă a mai discutat şi cu alţi decidenţi din TVR despre acest subiect, spune că a vorbit în mai multe rânduri cu producătorul general Cristian Zgabercea, care „a avut o atitudine mult mai relaxată în privinţa temei”, fiind de părere că, fiind vorba de un interviu cu preşedintele României, nu vede vreo „problemă”, dar că, „în principiu”,  decizia aparţine directorului TVR 3;
  • Respinge argumentul doamnei Brânduşa Armanca potrivit căreia programarea difuzării interviului la ora 22, când de regulă TVR Timişoara îşi încheie emisia, ar fi dovada existenţei unui acord de difuzare simultană a emisiunii pe TVR Timişoara şi TVR 3, explicând că decizia conjuncturală a fost determinată strict de obligaţia TVR Timişoara de a transmite o emisiune electorală pe spaţiul consacrat de obicei emisiunilor de actualitate;

Având în vedere unele informaţii şi elemente noi sau contradictorii reieşite din poziţiile prezentate mai sus în ordinea desfăşurării audierilor, Comisia de Etică şi Arbitraj l-a invitat pe directorul TVR 3 la o discuţie suplimentară, pentru a obţine clarificările necesare.

Răzvan Bucuroiu, director TVR 3

  • Rugat să confirme declaraţia producătorului Bianca Constantinescu, potrivit căreia ar fi dispus preluarea înregistrării de la TVR Timişoara şi trimiterea unei cópii la cabinetul directorului general interimar, admite că „a solicitat o copie” a interviului - „în niciun caz în vederea difuzării lui”, ci pentru „a o avea pe o casetă şi, eventual, a-l informa şi pe directorul general”. Consideră că gestul său a fost „un lucru firesc”, fiind dreptul său şi al directorului general „să vadă un material înainte să intre pe post sau nu.”
  • Spune că, personal, nu a avut timp să vizioneze materialul, întrucât marţi a fost plecat din Bucureşti;
  • Susţine că marţi dimineaţa a vorbit cu domnul Stelian Tănase, care i-a spus că „n-are timp să se uite uite pe casetă şi că nu este treaba lui şi că rămâne decizia foarte clară: emisiunea se difuzează pe TVR Timişoara!”
  • Insistă că „nu s-a pus nicio clipă problema difuzării acestui material” şi că i-a comunicat acest lucru producătorului executiv de la TVR Timişoara, Florin Mihoc, încă „de sâmbătă seara, înainte să se facă acest interviu”;
  • Consideră că întreaga problemă este una forţată, profitându-se de faptul că nu a existat „o comunicare scrisă foarte clară din partea TVR Timişoara.”

2. Concluzii

Pe baza celor prezentate mai sus, membrii Comisiei de Etică şi Arbitraj au ajuns în unanimitate la următoarele concluzii:

a)   Nedifuzarea pe TVR 3 a interviului cu preşedintele Traian Băsescu nu poate fi interpreată drept un act de cenzură, în condiţiile în care doamna Brânduşa Armanca, jurnalist senior la TVR Timişoara, a beneficiat de sprijinul şefilor săi ierarhici în realizarea şi  difuzarea emisiunii, fără niciun fel de imixtiune editorială sau presiune de altă natură; mai mult, este de remarcat că producătorul executiv Florin Mihoc şi-a însuşit fără echivoc şi bună-credinţă sugestia jurnalistei şi a propus ca materialul să fie difuzat şi pe canalului TVR 3, pledând insistent pentru acest lucru;

b)   Hotărârea conducerii TVR 3 de a nu difuza emisiunea reprezintă o decizie editorială neargumentată, asumată ezitant şi comunicată confuz şi cu întârziere. Toate aceste deficienţe, asociate cu proeminenţa publică a persoanei intervievate, explică în mare măsură apariţia speculaţiilor şi a suspiciunilor privind o posibilă motivaţie politică a deciziei.

c)   În plus, gestul directorului TVR 3 de a trimite caseta cu înregistrarea interviului pentru vizionare la directorul general interimar, în ajunul zilei programate pentru difuzare, nu face decât să amplifice sentimentul justificat de neîncredere menţionat mai sus, cu atât mai mult cu cât recunoaşterea acestei acţiuni discutabile a venit târziu, după ce membrii comisiei au intrat în posesia acestei informaţii;

d)  În condiţiile în care este adevărată afirmaţia atribuită de directorul TVR 3 domnului Stelian Tănase – „rămâne decizia foarte clară: emisiunea se difuzează pe TVR Timişoara!” – , devine  irelevant dacă directorul general interimar a mai vizionat sau nu caseta pusă la dispoziţia sa. În schimb, capătă relevanţă faptul că domnul Tănase era la curent cu interviul realizat la Timişoara, contrar celor susţinute de domnia sa în dialogul telefonic de marţi seara cu jurnalista Brânduşa Armanca („nu cunoaşte problema, întrucât a fost plecat din ţară” – potrivit mărturiei jurnalistei);

e)   Având în vedere numeroasele contradicţii semnalate între declaraţiile celor audiaţi, situaţie care denotă lipsă de asumare şi responsabilitate în unele cazuri, Comisia de Etică şi Arbitraj insistă asupra necesităţii ca orice comunicare semnificativă în procesele editoriale să se facă în scris, cu rigoare şi claritate;

Având în vedere subiectul sesizării, poziţiile manageriale importante implicate, precum şi faptul că problema a devenit subiect de dezbatere publică, suscitând critici inclusiv din partea vicepreşedintelui Comisiei senatoriale pentru Cultură, Comisia de Etică şi Arbitraj constată că sunt întrunite condiţiile unui caz de interes major prevăzute în articolul 47 din Statutul ziaristului din SRTv , ceea ce justifică înaintarea prezentelor concluzii Consiliului de Administraţie al SRTv.

GABRIELA AVRAM.....................................

GABRIEL GEAMĂNU..................................

HORIA GRUŞCĂ.........................................

SORIN HOBANA.........................................

IOANA MUREŞAN......................................

BOGDAN TOMULICĂ..................................

RUXANDRA ŢUCHEL.................................