AVERTIZOR DE INTEGRITATE - INFORMARE

TVR.RO | actualizat: Joi, 28 August 2025
privind instituirea canalului intern de raportare la nivelul SRTv, conform Legii nr.361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările ulterioare

Având în vedere obligativitatea ca SRTv să posteze pe site-ul instituției detalii despre avertizorul în interes public, potrivit legislației incidente în materie, Corpul de Control a solicitat să se publice la secțiunea AVERTIZOR ÎN INTERES PUBLIC, informațiile prezentate mai jos:

Precizăm faptul că, prevederile Legii nr.361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu completările și modificările ulterioare constituie cadrul general în materia protecției persoanelor care raportează încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă, în cadrul autorităților, instituțiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum și în cadrul persoanelor juridice de drept privat prevederile. În cuprinsul acestei legi este stipulată procedura de primire, înregistrare, examinare, efectuare de acţiuni subsecvente și soluționare a raportărilor efectuate pe canalele interne de raportare, drepturile și obligațiile persoanelor care efectuează raportări sau divulgă public informații privind încălcări ale legii, măsurile de protecție a acestora, obligațiile autorităților, instituțiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum și persoanelor juridice de drept privat, drepturile persoanelor vizate, precum și atribuțiile autorităților competente.

În conformitate cu prevederile art. 9 din Legea nr.361/2022, privind protecția avertizorilor în interes public, cu completările și modificările, obligația de a institui canale interne de raportare revine:

– Autorităților, instituțiilor publice, altor persoane juridice de drept public, indiferent de numărul de angajați, precum și persoanelor juridice de drept privat care au cel puțin 50 de angajați;

– Structurilor fără personalitate juridică ale autorităților și instituțiilor publice care au cel puțin 50 de angajați;

– Persoanelor juridice de drept privat care intră în domeniul de aplicare al actelor normative prevăzute în anexa nr. 3 din Legea nr.361/2022, cu modificările ulterioare, indiferent de numărul de angajați.

De asemenea, prevederile Legii 361/2022 defineșc Avertizorul în interes public, ”ca persoană fizică care efectuează o raportare sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii, precum și informații cu privire la încercări de a ascunde astfel de încălcări, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul autorităților, instituțiilor publice, persoanelor juridice de drept public sau privat, în care lucrează sau a lucrat avertizorul în interes public sau cu care acesta este sau a fost în contact prin intermediul activității sale”.

Astfel, persoanele care îndeplinesc calitatea de avertizori în interes public au la dispoziție următoarele modalități de raportare:

  • Canalul intern – instituit la nivelul autorităților, instituțiilor publice, persoanelor juridice de drept public sau privat (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. III din Legea nr. 361/2022, cu modificările ulterioare);
  • Canalul extern – reprezentat de Agenția Națională de Integritate (A.N.I.), precum și de alte entități care, potrivit dispozițiilor legale speciale, primesc și soluționează raportări referitoare la încălcări ale legii în domeniul lor de competență (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. IV din Legea nr.361/2022, cu modificările ulterioare);
  • Divulgarea publică – presă, organizații profesionale, sindicale sau patronale, organizații neguvernamentale, comisii parlamentare sau prin punerea la dispoziție în orice mod în spațiul public a informațiilor referitoare la încălcări ale legii (pentru mai multe detalii a se vedea Cap.V din Legea nr.361/2022, cu modificările ulterioare). Raportările privind încălcări ale legii se efectuează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare existente.

În conformitate cu prevederile Legii nr.361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările ulterioare, SRTv a operaționalizat canalul intern de raportare pentru persoanele denumite generic avertizori în interes public.

  1. Avertizorul – este orice persoană încadrată în SRTv care efectuează cu bună-credinţă o raportare sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii, obținute în context profesional. Informațiile referitoare la încălcări ale legii trebuie să fi fost obținute de avertizor în context profesional. Contextul profesional este reprezentat de activitățile profesionale, actuale sau anterioare, de orice natură, remunerate sau nu, desfășurate de avertizor în cadrul autorităților, instituțiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum și în cadrul persoanelor juridice de drept privat, în baza cărora acesta a putut obține informații referitoare la încălcări ale legii și poate suferi represalii în caz de raportare. Avertizorul în interes public care efectuează o raportare privind încălcări ale legii poate alege, însă, între canalul intern de raportare și canalul extern de raportare.
  2. Principiile care guvernează protecția raportărilor privind încălcări ale legii, în conformitate cu prevederile art. 4 din Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu completările și modificările ulterioare sunt următoarele:
  3. a) principiul legalității;
  4. b) principiul responsabilității;
  5. c) principiul imparțialității;
  6. d) principiul bunei administrări;
  7. e) principiul echilibrului;
  8. f) principiul bunei-credinţe.

Fapte ce reprezintă încălcări ale legii sunt stipulate în art. 3 din Legea nr. 361/2022.

ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII:

  • fapte care constau într-o acțiune sau inacțiune care constituie nerespectări ale dispozițiilor legale, prevăzute în anexa nr. 2, care privesc domenii cum ar fi: siguranța și conformitatea produselor, achizițiile publice, serviciile, produsele și piețele financiare, precum și prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului, siguranța transportului, protecția mediului, protecția radiologică și siguranța nucleară, siguranța alimentelor și a hranei pentru animale, sănătatea și bunăstarea animalelor, sănătatea publică, protecția consumatorilor, protecția vieții private și a datelor cu caracter personal și a securității rețelelor și sistemelor informatice;
  • încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene, astfel cum sunt menționate la art. 325 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene și cum sunt detaliate în măsurile relevante ale Uniunii Europene;
  • încălcări referitoare la piața internă, menționate la art. 26 alin. (2) din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, inclusiv încălcări ale normelor Uniunii Europene în materie de concurență și de ajutoare de stat, precum și încălcări referitoare la piața internă în ceea ce privește actele care încalcă normele privind impozitarea societăților sau mecanismele al căror scop este obținerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului dreptului aplicabil în materie de impozitare a societăților.
  1. Evidenţa raportărilor la nivelul SRTv se va realiza potrivit art. 7 din Legea nr. 361/2022, prin registrul unde se înscriu raportările.
  2. Cine poate face raportarea: La nivelul SRTv, poate avea calitatea de avertizor orice persoană angajată în cadrul SRTV, care îndeplinește următoarele condiții:
  • ​sesizează cu bună credință presupuse/ posibile încălcări ale legii, a deontologiei profesionale sau a principiilor bunei administrări, eficienței, eficacității, economicității și transparenței;
  • formulează o sesizare cu privire la orice faptă din cele enumerate mai sus;
  • acționează cu bună-credință fiind convinsă de realitatea stării de fapt sau că fapta constituie o încălcare a legii.
  1. Raportarea privind încălcări ale legii (raportarea) sunt stipulate în cuprinsul art. 5

(1) din Legea nr. 361/2022, respectiv  următoarele: a) raportarea internă se realizează în conformitate cu prevederile art. 9 și  art.10 din Legea nr. 361/2022; b) raportarea externă.

(2) Raportarea privind încălcări ale legii se efectuează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare existente. Avertizorul în interes public care efectuează o raportare privind încălcări ale legii poate alege, însă, între canalul intern de raportare și canalul extern de raportare.

Conform prevederilor art. 5, alin. (4) din lege, raportarea se face în scris, pe suport hârtie sau în format electronic, prin comunicare la liniile telefonice sau prin alte sisteme de mesagerie vocală, sau prin întâlnire față în față, la cererea avertizorului în interes public.

RAPORTAREA INTERNĂ

Avertizorul în interes public care efectuează o raportare prin canalul intern de raportare al SRTv, o poate face prin următoarele modalități puse la dispoziție:

  1. în scris, pe suport hârtie (transmisă prin poștă) cu menționarea pe plic: „În atenția CCC – Confidențial – Raportare conform Legii nr. 361/2022”, transmisă la adresa poștală: Societatea Română de Televiziune, Calea Dorobanţi 191, sector 1, București, cod 050557. Plicul va fi sigilat, marcat cu mențiunea ”AVERTIZARE ÎN INTERES PUBLIC”.  Datele de identificare a avertizorului NU vor fi trecute pe plic (acestea fiind menționate în cuprinsul documentului și vor fi anonimizate de către persoana/ structura desemnată).
  2. în format electronic (poștă electronică), prin transmiterea raportării utilizând o adresă de e-mail dedicată (avertizare@tvr.ro). Adresa de e mail respectiva va fi comunicata tuturor angajaților prin canale interne specifice și va fi afișată și la avizierul SRTv;
  3. prin intermediul unei linii telefonice dedicate sau a unui sistem de mesagerie vocală, cu posibilitatea înregistrării conversației, sub rezerva consimțământului avertizorului în interes public (în cazul în care avertizorul în interes public nu își exprimă consimțământul pentru transcrierea sau înregistrarea conversației, acesta este îndrumat să raporteze în scris, pe suport hârtie, persoanei desemnate, sau în format electronic, la o adresă de poștă electronică dedicată);
  4. prin întâlnire față în față, la cererea avertizorului în interes public (la sediul SRTv).

În cazul în care pentru raportare se utilizează o linie telefonică sau un alt sistem de mesagerie vocală, persoana desemnată are obligația de a documenta raportarea în unul dintre următoarele moduri:

a) prin efectuarea unei înregistrări a conversației într-o formă durabilă și accesibilă, sub rezerva consimțământului avertizorului în interes public;

b) printr-o transcriere completă și exactă a conversației.

În cazul în care pentru raportare se utilizează o linie telefonică sau un alt sistem de mesagerie vocală în care conversațiile nu pot fi înregistrate, persoana desemnată are obligația de a întocmi un proces-verbal de transcriere completă și exactă a conversației. Persoanele desemnate oferă avertizorului în interes public posibilitatea de a verifica, de a rectifica și de a-și exprima acordul cu privire la procesul-verbal al conversației, prin semnarea acestuia.

În cazul în care avertizorul în interes public solicită ca raportarea să aibă loc în prezența persoanei desemnate, aceasta are obligația de a întocmi un proces-verbal de consemnare, într-o formă durabilă și accesibilă, sub rezerva consimțământului avertizorului în interes public. Persoana desemnată oferă avertizorului în interes public posibilitatea de a verifica, de a rectifica și de a-și exprima acordul cu privire la procesul-verbal al conversației, prin semnarea acestuia.

În cazul în care avertizorul în interes public nu își exprimă consimțământul pentru transcrierea sau înregistrarea conversației, acesta este îndrumat să raporteze în scris, pe suport hârtie, persoanei desemnate, sau în format electronic, la o adresă de poștă electronică dedicată.

(G) Cui se adresează raportarea:

(G.1) Procedura privind raportarea internă în cadrul SRTv se realizează în conformitate cu prevederile art. 10  din Legea nr. 361/2022.

(G.2) Obligații SRTv privind soluționarea raportărilor primite, potrivit art. 13 din Legea nr. 361/2022: a) primește, examinează și răspunde la raportări, scop în care desemnează persoane cu aceste atribuții; b) efectuează acțiuni subsecvente referitoare la încălcări ale legii; c) asigură confidențialitatea raportării; d) asigură păstrarea raportărilor o perioadă de 5 ani de la momentul înregistrării pentru a permite efectuarea de verificări suplimentare; e) menține contactul cu avertizorul în interes public, în vederea solicitării de informații suplimentare și informării, potrivit prevederilor art. 3 pct. 14;  f) informează avertizorul în interes public cu privire la modalitatea de soluționare a raportării.

  • PRIMIREA / înregistrarea raportărilor interne

La nivelul SRTv,  CCC, prin persoanele desemnate prin Ordin al PDGi, se ocupă cu  primirea, înregistrarea, examinarea, efectuarea de acțiuni subsecvente și soluționarea raportărilor, acționează cu imparțialitate și este independent în exercitarea acestor atribuții.

  • Registrul electronic de evidență a raportărilor

Raportările se înscriu într-un registru, care se ține în format electronic și care cuprinde: data primirii raportării, numele și prenumele, datele de contact ale avertizorului în interes public, obiectul raportării, modalitatea de soluționare.

  • Raportarea cuprinde, cel puțin, următoarele: numele și prenumele, datele de contact ale avertizorului în interes public, contextul profesional în care au fost obținute informațiile, persoana vizată, dacă este cunoscută, descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul SRTv, precum și, după caz, probele în susținerea raportării, data și semnătura, după caz.,
  • Examinarea și efectuarea acțiunilor subsecvente de către persoana desemnată
  1. Persoanele desemnate efectuează o primă examinare a raportării interne[1], în ceea ce privește îndeplinirea prevederilor art. 2 și art. 6 din lege.
  2. După o primă examinare a raportării, în ceea ce privește îndeplinirea prevederilor art. 2 și art. 6 din lege și în cazul în care raportării îi lipsesc elementele prevăzute la art. 6, altele decât datele de identificare, avertizorului în interes public i se vor comunica, de către persoana desemnată, elementele care lipsesc din raportare, cu mențiunea că în termen de 15 zile de la primirea solicitării trebuie să facă completarea acesteia sub sancțiunea clasării, conform art. 11, alin. (1), lit. a) din lege.
  3. Informațiile suplimentare solicitate vizează contextul profesional în care au fost obținute informațiile, persoana vizată, descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul SRTv, precum și, după caz, probele în susținerea raportării, data și semnătura.

RAPORTARE ANONIMĂ-

  1. Prin excepție de la prevederile art. 6, alin. (1) din lege, raportarea care nu conține numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public, înregistrată și repartizată către persoana desemnată va fi examinată și soluționată de către aceasta, în măsura în care conține indicii referitoare la încălcări ale legii; astfel, raportarea va fi examinată de către persoana desemnată ținând cont de: contextul profesional în care au fost obținute informațiile, persoana vizată, descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul SRTv, precum și, după caz, probele în susținerea raportării. În situația în care raportarea transmisă anonim cuprinde datele de contact, avertizorului în interes public i se vor comunica de către persoana desemnată informațiile care lipsesc din raportare, cu mențiunea că în termen de 15 zile de la primirea solicitării trebuie să facă completarea acesteia sub sancțiunea clasării, conform art.11, alin. (1), lit. b).
  2. În soluționarea raportărilor interne:
  • persoana desemnată are competența de a solicita, colecta și prelucra date și informații cu privire la raportarea înregistrată;
  • persoana desemnată are dreptul să solicite motivat de la celelalte structuri ale instituției, documentele și informațiile necesare soluționării raportării, cu obligația de a nu dezvălui identitatea avertizorului în interes public/persoanei vizate/persoanelor terțe și nici informațiile care ar permite identificarea directă sau indirectă a acestora, cu excepția situației în care are consimțământul expres al acestora.
  1. După finalizarea examinării, persoana desemnată întocmește un raport care cuprinde următoarele elemente: prezentarea situației care a făcut obiectul raportării, inclusiv descrierea informațiilor aduse la cunoștința prin raportarea înregistrată, concluzii și recomandări care pot cuprinde referiri la eventuale măsuri de protecție și, acolo unde este cazul, recomandări cu privire la remedierea încălcării raportate.
  2. Modalitatea de soluționare se aduce la cunoștință conducătorului instituției de către persoana desemnată, printr-o notă de informare/altele.
  3. Persoanele desemnate au obligația de informare a avertizorului în interes public cu privire la modalitatea de soluționare a raportării.
  4. Conducerea instituţiei va decide cu privire la măsurile propuse de către persoana responsabilă cu primirea, înregistrarea, examinarea, efectuarea de acțiuni subsecvente și soluționarea raportărilor / va decide cu privire la sesizarea entităților competente.

În cazul în care se constată că raportarea nu îndeplinește condițiile prevăzute de Legea nr. 361/2022, cu modificările ulterioare, aceasta va fi examinată conform competențelor stabilite în sarcina SRTv, va fi clasata din punct de vedere a raportării, respectiv dacă se impune se va considera petiție.

  • Raportare multiplă

În cazul în care o persoană face mai multe raportări cu același obiect, acestea se conexează, avertizorul în interes public urmând să primească o singură informare. Dacă după trimiterea acesteia se primește o nouă raportare cu același obiect, fără a prezenta informații suplimentare care să justifice o acțiune subsecventă diferită, aceasta se clasează.

  • Clasarea raportărilor interne

Raportarea internă se clasează în următoarele situații:

  1. a)nu conține informații privind contextul profesional în care au fost obținute informațiile, persoana vizată, descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul instituţiei, după caz, probele în susținerea raportării și data, iar persoana desemnată a solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, fără ca această obligație să fie îndeplinită; soluția de clasare se comunică avertizorului în interes public, de către persoana desemnată, cu indicarea temeiului legal;
  2. b) raportarea este transmisă anonim și nu conține suficiente informații referitoare la încălcări ale legii, care să permită analizarea și soluționarea raportării, iar persoana desemnată a solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, întrucât există date de contact, fără ca această obligație să fie îndeplinită;
  3. b) raportarea este transmisă anonim și nu conține indicii referitoare la încălcări ale legii / nu conține suficiente informații referitoare la încălcări ale legii, care să permită analizarea și soluționarea raportării iar persoana desemnată nu poate solicita completarea raportării întrucât nu există date de contact;
  4. c)dacă după soluționarea unei raportări se primește o nouă raportare cu același obiect, fără a prezenta informații suplimentare care să justifice o acțiune subsecventă diferită; soluția de clasare se comunică avertizorului în interes public, de către persoana desemnată, cu indicarea temeiului legal.
  5. d)CCC, prin intermediul persoanei desemnate, poate decide încheierea procedurii dacă după examinarea acesteia constată că este o încălcare în mod clar minoră și care nu necesită acțiuni subsecvente suplimentare, altele decât închiderea procedurii. Această prevedere nu aduce atingere obligației de a păstra confidențialitatea, de a informa avertizorul în interes public și nu aduce atingere nici altor obligații sau altor proceduri aplicabile de remediere a încălcării raportate; soluția de clasare se comunică avertizorului în interes public, de către persoana desemnată, cu indicarea temeiului legal.
  • Arhivarea raportărilor

Întreaga documentație aferentă primirii, soluționării și finalizării unei raportări se arhivează la nivelul CCC, se arhivează de către persoana desemnată să soluționeze raportarea, în format letric/pdf.

Termenul de păstrare a raportărilor este de 5 ani, după expirarea perioadei de păstrare de 5 ani, acestea se distrug, indiferent de suportul pe care sunt păstrate.

  1. Desemnarea responsabililor cu atribuțiile prevăzute la art. 10 alin(1) lit. c) în cadrul SRTv

În aplicarea Legii nr. 361/2022, cu modificările ulterioare, persoanele desemnate îndeplinesc următoarele atribuții în legătură cu raportările privind încălcări ale legii transmise prin canalul intern de raportare: primește, înregistrează, examinează, efectuează acțiuni subsecvente, soluționează raportările formulate în temeiul prezentei legi. Precizăm faptul că, prin ordin al ministrului investițiilor și proiectelor europene se vor desemna 4 persoane titulare care primesc, înregistrează, examinează, efectuează acțiuni subsecvente, soluționează raportările formulate în temeiul Legii nr. 361/2022.

În soluționarea raportărilor interne și efectuarea de acțiuni subsecvente, persoanele desemnate au următoarele obligații:

  • obligația de a păstra evidența raportărilor într-un registru ținut în format electronic;
  • obligația de a transmite avertizorului în interes public confirmarea primirii raportării, în termen de cel mult 7 zile calendaristice de la primirea acesteia;
  • obligația de a nu dezvălui identitatea avertizorului în interes public și nici informațiile care ar permite identificarea directă sau indirectă a acestuia, cu excepția situației în care are consimțământul expres al acestuia;
  • obligația de a nu dezvălui identitatea persoanei vizate și nici informațiile care ar permite identificarea directă sau indirectă a acestuia, cu excepția situației în care are consimțământul expres al acesteia;
  • obligația de a nu dezvălui identitatea persoanelor terțe la care se face referire în raportare și nici informațiile care ar permite identificarea directă sau indirectă a acestora, cu excepția situației în care are consimțământul expres al acestora;
  • obligația de a păstra confidențialitatea se menține și în cazul în care raportarea ajunge din eroare la o altă persoană din cadrul SRTv, alta decât persoana desemnată; în acest caz, raportarea este înaintată, de îndată, persoanei desemnate;
  • identitatea avertizorului în interes public/persoanei vizate/persoanelor terțe și orice altă informație prevăzută la art. 8, alin. (1) pot fi divulgate numai în cazul în care acest lucru este o obligație impusă de lege, cu respectarea condițiilor și a limitelor prevăzute de aceasta (în această situație, avertizorul în interes public/persoana vizată/persoanele terțe, vor fi informate anterior, în scris, cu privire la divulgarea identității și a motivelor divulgării datelor confidențiale în cauză; obligația nu există în cazul în care informarea ar periclita investigațiile sau procedurile judiciare);
  • informațiile din cuprinsul raportărilor care constituie secrete comerciale nu pot fi utilizate sau divulgate în alte scopuri decât cele necesare soluționării raportării;
  • obligația de a păstra confidențialitatea nu există în cazul în care avertizorul în interes public a dezvăluit în mod intenționat identitatea sa în contextul unei divulgări publice;
  • obligația de informare a avertizorului în interes public cu privire la stadiul acțiunilor subsecvente, în termen de cel mult 3 luni de la data confirmării de primire sau, în cazul în care nu i s-a confirmat primirea raportării, de la expirarea termenului de 7 zile prevăzut anterior, precum și, ulterior, ori de câte ori sunt înregistrate evoluții în desfășurarea acțiunilor subsecvente, cu excepția cazului în care informarea ar putea periclita desfășurarea acestora;
  • obligația de informare a avertizorului în interes public cu privire la modalitatea de soluționare a raportării;
  • obligația de informare a conducătorului SRTv cu privire la modalitatea de soluționare a raportării;
  • obligația de a menține statistici cu privire la raportările care privesc încălcări ale legii;
  • obligația de a păstra evidența tuturor raportărilor primite cu respectarea cerințelor privind confidențialitatea; raportările se păstrează 5 ani, după expirarea perioadei de păstrare de 5 ani, acestea se distrug, indiferent de suportul pe care sunt păstrate;
  • obligația de a furniza informații clare și ușor accesibile privind procedurile de raportare externă către autoritățile competente și, după caz, către instituțiile, organele, oficiile sau agențiile Uniunii Europene;
  • mijloacele de raportare trebuie aduse la cunoștința fiecărui angajat, prin afișare pe pagina de internet a instituției și prin afișare la sediu, într-un loc vizibil și accesibil; angajatorul trebuie să se asigure că, în orice moment, cel puțin un mijloc de raportare este accesibil;
  • prelucrarea datelor cu caracter personal, realizată în baza Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, inclusiv schimbul sau transmiterea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente, va fi efectuată potrivit dispozițiilor din Regulamentul (UE) 2016/679 și din Legea nr. 363/2018, precum și dispozițiilor din Regulamentul (UE) 2018/1.725;
  • datele cu caracter personal care nu sunt necesare pentru soluționarea unei anumite raportări nu se colectează sau, dacă sunt colectate în mod accidental, se șterg.

H.B: OBLIGAȚIA DE A PĂSTRA CONFIDENTIALITATEA

Persoanele desemnate să soluționeze raportarea au obligația de a nu dezvălui identitatea avertizorului în interes public și nici informațiile care ar permite identificarea directă sau indirectă a acestuia, fiind interzisă orice diseminare de informații care poate conduce la aflarea identității avertizorului în interes public, cu excepția situației în care are consimțământul expres al acestuia.

Conform art. 25, alin. (1) din lege, normele privind protecția identității aplicabile avertizorilor în interes public, prevăzute la art. 8, alin. (1), se aplică și persoanei vizate, precum și persoanelor terțe la care se face referire în raportare.

Prin excepție, identitatea avertizorului în interes public și orice altă informație/persoanei vizate, precum și persoanelor terțe la care se face referire în raportare, pot fi divulgate numai în cazul în care acest lucru este o obligație impusă de lege, cu respectarea condițiilor și a limitelor prevăzute de aceasta.

Avertizorul în interes public/ persoana vizată, precum și persoanele terțe la care se face referire în raportare, sunt informate anterior, în scris, cu privire la divulgarea identității și a motivelor divulgării datelor confidențiale în cauză. Obligația nu există în cazul în care informarea ar periclita investigațiile sau procedurile judiciare.

(H) Garanții legale privind protecția avertizorului-Potrivit art. 22 alin. (1) din Legea nr. 361/2022, este interzisă orice formă de represalii împotriva avertizorilor în interes public, amenințări cu represalii sau tentative de represalii, în special cele care privesc: a) orice suspendare a contractului individual de muncă ori a raportului de serviciu; b) concedierea sau eliberarea din funcția publică;  c) modificarea contractului de muncă sau a raportului de serviciu;  d) reducerea salariului și schimbarea programului de lucru; e) retrogradarea sau împiedicarea promovării în muncă sau în funcția publică și a dezvoltării profesionale, inclusiv prin evaluări negative ale performanței profesionale individuale, inclusiv a funcționarilor publici, sau prin recomandări negative pentru activitatea profesională desfășurată; f) aplicarea oricărei alte sancțiuni disciplinare; g) constrângerea, intimidarea, hârțuirea; h) discriminarea, crearea unui alt dezavantaj sau supunerea la un tratament inechitabil; i) refuzul de a transforma un contract de muncă pe o perioadă determinată într-un contract de muncă pe durată nedeterminată, în cazul în care lucrătorul a avut așteptări legitime că i s-ar oferi un post permanent; j) refuzul de a reînnoi un contract de muncă pe o perioadă determinată sau încetarea anticipată a unui astfel de contract; k) cauzarea de prejudicii, inclusiv la adresa reputației persoanei în cauză, în special pe platformele de comunicare socială, sau pierderi financiare, inclusiv sub forma pierderii oportunităților de afaceri și a pierderii de venituri; l) includerea pe o listă sau într-o bază de date negativă, pe baza unui acord sectorial sau la nivel de industrie, formal sau informal, care poate presupune că persoana în cauză nu își va găsi, în viitor, un loc de muncă în respectivul sector sau în respectiva industrie; m) rezilierea unilaterală extrajudiciară a unui contract pentru bunuri sau servicii, fără a fi îndeplinite condițiile în acest sens;  n) anularea unei licențe sau a unui permis;  o) solicitarea de efectuare a unei evaluări psihiatrice sau medicale.(2) La cererea avertizorului în interes public cercetat disciplinar, în termen de maximum un an de la data raportării, baroul din circumscripția locului de desfășurare a activității avertizorului în interes public asigură asistenta judiciară gratuită pe parcursul procedurii disciplinare.

[1] Prin raportare internă înțelegem comunicarea orală sau scrisă de informații referitoare la încălcări ale legii din cadrul SRTv.

Prin informații referitoare la încălcări ale legii înțelegem informații, inclusiv suspiciuni rezonabile, cu privire la încălcări efective sau potențiale ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul SRTv, în care lucrează sau a lucrat avertizorul în interes public sau cu care acesta este sau a fost în contact prin intermediul activității sale, precum și informațiile cu privire la încercări de a ascunde astfel de încălcări.

https://sna.just.ro/

https://sna.just.ro/ro/a/comunicate/sesizarea-infractiunilor-si-raportarea-incalcarilor-legii:-doua-instrumente-cheie-pentru-integritatea-in-sectorul-public