Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

TVR se judecă la CEDO pentru dreptul de a retransmite programele TVR 1 în Republica Moldova

TVR.RO | Luni, 10 Noiembrie 2008

Consiliului de Administraţie al SRTv a aprobat continuarea demersurilor judiciare pentru obţinerea recunoaşterii dreptului de a retransmite programele postului TVR 1 în Republica Moldova prin formularea unei cereri în acest sens la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO).

Decizia Televiziunii publice de a se adresa Curţii Europene a Drepturilor Omului a fost luată după ce, în data de 10 iulie 2008, Curea Supremă de Justiţie a Republicii Moldova a respins recursul SRTv împotriva celor două decizii ale Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) din Republica Moldova prin care s-a interzis nelegal şi abuziv retransmiterea programele TVR1 pe frecvenţa de stat nr. 2 pentru care Televiziunea Română avea licenţă valabilă până în 2011.

Este de remarcat faptul că unul dintre judecătorii Curţii Supreme a formulat opinie separată, în sensul că soluţiile pronunţate de către Curtea de Apel Chişinău (în fond) şi, respectiv, de către Curtea Supremă de Justiţie a Republicii Moldova (în recurs) sunt contrare, atât legii Republicii Moldova în domeniu, cât şi Convenţiei Europene a Drepturilor Omului.

Interzicerea dreptului TVR de a retransmite programele TVR 1 în Moldova, în condiţiile în care deţinea o licenţă valabilă până în 2011, constituie o ingerinţă abuzivă în dreptul său de proprietate. Scopul urmărit pe această cale de către CCA din Republica Moldova nu are nimic comun cu administrarea bună şi eficientă a audiovizualului şi a mijloacelor băneşti publice.

Opinia separată a judecătorului Curţii Supreme de Justiţie nu este singulară, întrucât, în 14 februarie 2008, şi Curtea de Apel Chişinău a considerat demersul SRTv ca fiind întemeiat. Ca urmare, a admis cererea Televiziunii publice de suspendare a executării celor două decizii ale CCA - de scoatere la concurs a frecvenţei de stat nr. 2 (atribuită anterior SRTv) şi acordarea ei către o societate privată, Tele M International SRL - până la adoptarea unei hotărâri în procesul de fond.

SRTv avea astfel posibilitatea să retransmită programele TVR 1 pe parcursul judecării procesului. Cu toate acestea, în mod surprinzător, fără a avea probe noi, pe data de 18 februarie 2008, Curtea Supremă de Justiţie a admis recursul lapidar al CCA şi a anulat încheierea Curţii de Apel Chişinău. Ulterior Curtea de Apel Chişinău a respins acţiunea SRTv pe fond, deşi, iniţial admisese cererea Televiziunii Române ca fiind legală şi temeinică.
Ca urmare a demersului Televiziunii Române la CEDO, la data de 6 noiembrie 2008, aceasta a comunicat faptul că a fost demarată procedura de examinare prealabilă a cererii, sub aspectul admisibilităţii acesteia şi că a solitat Guvernului Republicii Moldova să prezinte explicaţii în scris cu privire la acest caz, până la data de 26 februarie 2009. În acelaşi timp, CEDO a transmis Guvernului României o scrisoare, prin care acesta este invitat să sprijine ca parte terţă Televiziunea publică în acest proces, comunicând Curţii şi punctul său de vedere în acest sens.
Televiziunea Română are convingerea că şi de această dată Guvernul României o va sprijini în demersul său legal de obţinere a recunoaşterii dreptului de a retransmite programele TVR 1 în Republica Moldova, mai ales, că anterior, demersurile făcute pentru rezolvarea amiabilă a situaţiei de către primul ministru Călin Popescu Tăriceanu pe lângă Guvernul Republicii Moldova s-au lovit de refuzul nejustificat al autorităţilor moldovene de a negocia această problemă.

BIROUL DE PRESĂ