Ozana Oancea și Ionel Mihăilescu, în teleplay-ul „Vinovatul”

TVR.RO | actualizat: Miercuri, 10 Decembrie 2014
Scenariul și regia sunt semnate de Jon Gostin, după piesa omonimă a lui Ion Băieșu, luni, la TVR 2 şi marţi, la TVR HD.
Ozana Oancea şi Ionel Mihăilescu în VINOVATUL
Ozana Oancea şi Ionel Mihăilescu în VINOVATUL
Ozana Oancea şi Ionel Mihăilescu în VINOVATUL
Ozana Oancea şi Ionel Mihăilescu în VINOVATUL
Ozana Oancea şi Ionel Mihăilescu în VINOVATUL
Ozana Oancea şi Ionel Mihăilescu în VINOVATUL

„Dacă piesa face parte din teatrul neliniștii morale, și teleplay-ul nostru trebuie să se poziționeze, firesc, în cinema-ul neliniștii morale.”

(Jon Gostin despre producția „Vinovatul”)

*

TVR 2 difuzează în premieră luni, 8 decembrie, de la ora 20.00, producţia „Vinovatul”, o adaptare pentru televiziune după piesa omonimă a lui Ion Băieșu, completată cu motive din piesa „Iertarea” a aceluiași scriitor. Filmul realizat anul acesta de Casa de Producție TVR poate fi urmărit și la TVR HD marți, 9 decembrie, de la ora 14.00.

O femeie (interpretată de către Ozana Oancea) îl ademeneşte în camera ei de hotel pe ucigaşul (jucat de Ionel Mihăilescu) iubitului ei din adolescenţă. Totul se petrece cu câteva ore înaintea împlinirii termenului de prescripţie legală a crimei, în chiar noaptea nunţii "vinovatului" în respectivul hotel. Strivit de frică şi de remuşcări, acesta îşi recunoaşte crima, dar femeia nu-l iartă, ci îl determină să se sinucidă.

Din distribuția acestei producții mai fac parte: Erika Băieșu (în rolul soției), Mihai Răzuș (necunoscutul), Gabriel Fătu (recepționerul), Florin Rusu (barmanul) și Paul Mihăilă (băiatul).

Esenţa dramei lui Ion Băieşu se circumscrie temei (morale) a Răului în lumea contemporană: cauze, efecte şi chipuri ale Răului; dar şi omniprezenta problematică (care nu este doar spirituală) a relaţiei noastre cu Răul (înţelegerea/neacceptarea lui, iertarea/pedepsirea lui, etc.). Pornind de la caracterul excesiv al naturii umane, Ion Băieşu a imaginat această tulburătoare ecuaţie a Răului în care victima şi călăul (două enigmatice şi paradoxale personalităţi autodistructive) se condiţionează reciproc pe toate palierele unei construcţii dramatice (obiectual, narativ, semantic şi stilistic). Aş spune că reuşita excepţională a lui Ion Băieşu constă mai ales în acest joc cu angoasa, în balansul concomitent al fricii şi al efortului de a găsi eliberarea. Rezumându-mă la mesajul filmului “Vinovatul” (film care s-ar fi putut intitula “Vinovăţie”), concluzionez că “Răul, odată înfăptuit, nu dispare nici dacă este pedepsit”, spune regizorul Jon Gostin.

Proiecția în avanpremieră a filmului „Vinovatul” a avut loc luni, 6 octombrie, la Sala Union (Paul Călinescu) a Cinematecii Române, în prezența realizatorilor.

Aflați care sunt provocările specifice ecranizării pentru televiziune a piesei „Vinovatul” de Ion Băieșu și ce rol au avut imaginea, scenografia și montajul în redarea tensiunii psihologice a textului, pe site-ul www.tvr.ro, în interviul acordat de către regizorul Jon Gostin.

Teleplay – „Vinovatul” – după piesa omonimă a lui Ion Băieşu

Distribuţia: Ozana Oancea, Ionel Mihăilescu, Erika Băieșu, Mihai Răzuș, Gabriel Fătu, Florin Roșu, Paul Mihăilă.

Producător: Mihai Răzuş.

Scenografia: Silvana Porojnicu.

Director imagine:  Silviu Andrei.

Scenariul și regia: Jon Gostin.

Casa de Producție TVR, 2014

„Transpunerea filmică își propune să valorifice calitățile excepționale ale textului-în primul rând să conserve intensitatea și ritmul conflictului piesei (de tip „huit clos”) și să reveleze acuitatea psihologică a dialogului (de tip existentialist). În termeni vizuali, decupajul va expresiviza relational, analitic și descriptiv, fireste cu maxima prioritate acordată jocului actoricesc. Singura ajustrare făcută subiectului este aducerea intrigii din anii ’50 în atmosfera revoluției de la Timișoara (16-22 dec.1989); deci cu rămânere înlauntrul supratemei, fără a modifica morala piesei și fără a-l detașa pe spectator de realitățile psihologice evocate. Fiindcă, dacă piesa face parte din teatrul neliniștii morale, și teleplay-ul nostru trebuie să se poziționeze, firesc, în cinema-ul neliniștii morale.”

Jon Gostin-regizor