Trăim într-o lume digitală în care facem cumpărături, plătim facturi şi chiar semnăm documente cu un simplu click. Dar odată cu avantajele pe care ni le oferă tehnologia, cresc şi riscurile de fraudă online. Cum putem recunoaşte înşelătoriile din mediul virtual? Ce trebuie să facem dacă am fost păcăliţi? Cum ne apărăm drepturile ca şi consumatori? Răspunsul, în ediţia de marţi, 14 octombrie, a emisiunii ,,Oamenii și legea”.
În direct, de la ora 09:00, invitatul Mihaelei OLARU este Mihai ŞTEFĂNOAIA, avocat.
Frauda online reprezintă înşelarea unei persoane prin mijloace digitale — site-uri false, e-mailuri, aplicaţii, mesaje sau apeluri care par oficiale — cu scopul de a obţine date personale sau bani. Cele mai frecvente tipuri de fraude online în România sunt: mesajele false care imită băncile („vă expiră cardul, accesaţi linkul…”), falsurile de pe site-uri de comerţ („plătiţi avansul pentru colet”), escrocheriile cu investiţii rapide („câştigaţi 1.000 euro pe zi”), fraudarea conturilor de social-media şi cereri de bani între „prieteni”.
În urma unei fraude online banii pierduţi se pot recupera doar dacă actionaţi rapid, iar banca poate bloca tranzacţia. Ulterior, doar instanţa sau investigaţia penală poate duce la recuperarea sumelor. În sprijinul consumatorilor vin şi instituţiile statului: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor pentru probleme de consum, Poliţia Română – Direcţia de Combatere a Criminalităţii Informatice pentru fraude şi Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetica (CERT-RO) pentru raportări online.
Ne puteţi trimite comentarii, întrebări, sugestii şi propuneri de teme prin mesaj la numărul de WhatsApp 0728.754.133 precum şi la adresa de e-mail oameniisilegea@tvr.ro.
Moderator
av. Mihaela OLARU
Echipa redacțională
Raluca AMZĂR
Liliana VĂDUVA
Producător
Mihaela GRECU
Credit foto: Arhiva emisiunii „Oamenii şi legea” - Raluca AMZĂR