"Un fleac ... m-au ciuruit!", celebra serie “Comisarul”, la TVR 2

TVR.RO | Miercuri, 12 Ianuarie 2022
Duminica Filmului Românesc din 16 ianuarie le-a propus telespectatorilor două dintre producţiile ce poartă semnătura lui Sergiu Nicolaescu: “Cu mâinile curate” (ora 13:10) şi “Ultimul cartuş” (ora 20:10).

“A face un film poliţist, care să semene cu cele americane văzute de mine în 1936-1942, părea un vis irealizabil în perioada comunistă. Totuşi, un scenariu scris de Petre Sălcudeanu şi Titus Popovici în 1971 mi-a dat posibilitatea să-mi amintesc de doi actori americani – James Cagny şi Humphrey Bogart – şi de filmele cu gangsteri ce-mi influenţaseră copilăria, atrăgându-mă către film, devenit mai apoi propria mea viaţă”, povestea pe site-ul sergiunicolaescu.ro, referindu-se la filmul “Cu mâinile curate”, regretatul regizor Sergiu Nicolaescu.

La TVR 2, Duminica Filmului Românesc, din 16 ianuarie, propune telespectatorilor două dintre cele mai de succes producţii autohtone ce poartă semnătura celebrului regizor Sergiu Nicolaescu: “Cu mâinile curate” (de la ora 13:10) şi “Ultimul cartuş” (de la ora 20:10), parte a seriei "Comisarul" (1972-1981). Regizată de Sergiu Nicolaescu, seria cuprinde cinci lung metraje de acţiune: "Cu mâinile curate", "Ultimul cartuş", "Un comisar acuză", "Revanşa" şi "Duelul".

Despre pasiunea sa, filmele poliţiste, regizorul Sergiu Nicolaescu spunea că are la origine faptul că, în familia sa, un bunic a fost şef de poliţie (tatăl mamei) şi un unchi, comisar în Bucureştiul anilor 1935-1951. Ei au stat la baza personajului comisarul Miclovan.

Trecând cu greu de cenzura de partid, “Cu mâinile curate” s-a bucurat de un imens succes la public şi presă, ceea ce l-a clasat pe locul 12 în topul celor mai vizionate producţii autohtone din toate timpurile, după cum atestă un comunicat din 2006 al Uniunii Autorilor și Realizatorilor de Film din România. Mai mult, a fost creată o galerie de personaje antologice: comisarul Roman, comisarul Miclovan, comisarul Moldovan, dom' Semaca, Lăscărică, Paraipan sau Limbă. Să nu uităm însă şi de replici memorabile precum "Un fleac ... m-au ciuruit!", spusă de comisarului Moldovan.

Acţiunea din “Cu mâinile curate” se petrece în anii 1945-1946, când România era încă sub ocupaţia trupelor sovietice şi se îndrepta spre dictatura comunistă. “Am trăit acele vremuri şi mi-a fost uşor să reconstitui, cu toată fidelitatea”, îşi amintea Sergiu Nicolaescu.

Considerat de critici drept primul film polițist românesc, “Cu mâinile curate” prezintă lupta comisarilor Roman (Ilarion Ciobanu) și Miclovan (Sergiu Nicolaescu) cu grupările de crimă organizată din Bucureștiul de după cel de-Al Doilea Război Mondial. La final, comisarul Miclovan moare, după ce reușise să anihileze majoritatea bandelor înarmate care terorizau capitala. Lungmetrajul a fost urmat în 1973 de filmul “Ultimul cartuș”.

“Dedic acest film unchiului meu, Gheorghe Cambrea, care în anii 50 a trecut prin cele mai dure închisori comuniste (Gherla, Făgăraş). Fusese condamnat la 25 de ani de temniţă pentru că arestase, la o manifestaţie de 1 mai, pe comunistul Constantin David. Acesta din urmă era informatorul poliţiei şi arestarea o solicitase chiar el. Putea fi spus acest lucru la proces, în faţa judecătorilor comunişti?”, mărturisea regretatul regizor pe sergiunicolaescu.ro.

Succesul filmului “Cu mâinile curate” şi, în mod deosebit, surprinzătorul succes al personajului comisarul Miclovan l-au determinat pe regizorul Sergiu Nicolaescu să-i ceară lui Titus Popovici “învierea” personajului şi în cel de-al doilea film al seriei “Comisarul”, “Ultimul cartuş”. Scenaristul nu a fost de acord, aşa că Sergiu Nicolaescu a renunţat la regie.

“Cea de-a doua serie trebuia să continue cu comunistul comisar Roman, iar regia îi era încredinţată prietenului meu, Iulian Mihu. Mihu era un mare regizor, foarte original, fără a căuta originalitatea cu orice preţ, cu un umor special”, adaugă Sergiu Nicolaescu în amintirile sale.

Titus Popovici nu a agreat propunerea şi, folosindu-se de influenţa sa politică, l-a obligat pe Sergiu Nicolaescu să preia regia şi pentru cea de-a doua producţie. “Destul de “contre coeur”, după refuzul “învierii” lui Miclovan, am schimbat foarte mult scenariul, l-am adaptat subiectului primului film. În “Ultimul cartuş” am încercat o formă de comedie care, câţiva ani mai târziu, îmi va folosi la producţia filmului “Nea Mărin miliardar”, mărturisea regizorul pe sergiunicolaescu.ro.

"Ultimul cartuş", apărut în 1973, este continuarea filmului "Cu mâinile curate", având la bază un scenariu scris tot de Petre Sălcudeanu şi Titus Popovici. Comisarul Miclovan este ucis în misiune, într-un schimb de focuri. Rămas fără sprijinul colegului Miclovan, comisarul Roman vrea să-l vadă pedepsit pe asasinul acestuia - dom' Semaca (interpretat de George Constantin), un mafiot şi contrabandist local foarte puternic, pe care tribunalul îl achitase din lipsă de probe.

"Am şi eu sensibilităţile mele”, spune Roman, după un moment de reculegere la mormântul prietenului său Miclovan. O spune cu glas tare, privind spre camera de filmat, şi întreg filmul se luminează de această mărturisire complice, care este şi a cineastului, mărturisire parcă a unei nostalgii a prieteniilor duse, a timpului din care nu rămân decât amintirile stinghere...", scria criticul Dan Comşa, în 1973, în revista "Cinema", potrivit site-ului cinemagia.ro.

TVR +
Canalul TVR YouTube