În dialogul purtat cu domnul conferențiar universitar dr. inginer Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnice Timișoara, tema centrală gravitează în jurul rolului esențial al educației în societatea românească.
Cu o lungă experienţă în presă, Monica Ghiurco este una dintre figurile marcante ale Televiziunii Române. Licenţiată a Facultăţii de Ştiinţe Economice din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca, unde a și profesat timp de trei ani ca asistent universitar, Monica este doctor în ştiinţe economice al Universității „Babeş-Bolyai” din ...
Tot ce contează cu adevărat în educația din România este adus în prim-plan la TVR 2, în emisiunea „Educația la putere”, realizată de Monica Ghiurco. Un format dedicat nu doar celor interesați, ci și celor implicați direct în sistem – profesori, elevi, părinți, decidenți, specialiști.
Sintagma "Educația la putere" este interpretată ca o provocare de a redescoperi influența formativă a educației asupra sistemelor sociale și a ierarhiilor existente. .
.
Rectorul Drăgan relevă o necesitate acută de a recalibra percepția publică asupra succesului, subliniind că acesta se construiește prin educație susținută și efort constant, nu prin senzațional sau evenimente izolate. Amintirea rolului de pionierat al Universității Politehnice Timișoara în domeniul calculatoarelor, încă din 1966, impune o responsabilitate continuă de a inova și de a facilita transferul cercetării către zona aplicativă și antreprenorială, reflectând o tendință europeană de a converti inovația în valoare adăugată.
Cu toate acestea, România se confruntă cu provocări semnificative. Exodul absolvenților, lipsa de investiții în infrastructură și implementarea lentă a programelor europene subliniază o lipsă de asumare.
Deși există inițiative valoroase, progresul este lent, comparativ cu alte țări, precum Hub-ul Român de Inteligență Artificială, acestea avansează lent, comparativ cu alte țări din regiune.
Pentru a depăși aceste obstacole, este necesară o abordare proactivă, care să prioritizeze absorbția eficientă a fondurilor europene, dezvoltarea de laboratoare performante, atragerea de cercetători de talie internațională și, mai presus de toate, asumarea riscurilor inerente procesului de inovare. Doar printr-o astfel de abordare, România poate depăși un istoric negativ de risipă a fondurilor și poate obține rezultate concrete și durabile în domeniul inovație. .
Educația la putere, marți, 6 mai, ora 22:05, TVR 2 și TVR+