loader
Foto

Galerie foto

"Spectacolul Lumii" - Misterele Parisului

Vineri, 14 mai, la miezul nopții, pe TVR 3 și online pe TVR+, " Spectacolul Lumii" este un caleidoscop de mici povești mai puțin cunoscute ale orașului.

 

„A existat un avertisment. Opriți-vă ! Aici începe tărâmul morții. Dar cum să orești tinerețea să cerceteze?” (Ioan Grigorescu, Misterele Parisului, vineri 14 mai la TVR 3)

Cel dintâi popas al călăuzei noastre se află la 20 m adâncime, sub trei dintre colinele Parisului. De aici s-a scos vreme de veacuri piatră pentru palatele, podurile și bisericile pe care le admirăm azi. La sfârșitul secolului al XVIII-lea, municipalitatea a luat hotărârea de a muta în aceste galerii osemintele din cimitirele supraaglomerate ale orașului. „Ceea ce vedeți nu sunt lemne stivuite pentru focul din șemineu, ci tibii și cranii omenești. Șase milioane de schelete depozitate în catacombele Parisului”. Un loc straniu și puțin macabru, catacombele au inspirat popularul roman al lui Eugene Sue, Misterele Parisului, și atrag în continuare mulți turiști. „Vizitatorii sunt întotdeauna tineri, deoarece bătrânii le ocolesc. Explicabil.”, notează cu înțelepciune și cu umor Ioan Grigorescu. Să mai notăm că aici și-a aflat adăpost, în vara anului 1944, comandamentul mișcării de rezistență.

(w882) misterele

După un scurt ocol la Asnières, pe malul Senei, pentru a vizita cimitirul câinilor, Ioan Grigorescu ne conduce pe Calea Verde. Ceea ce a mai rămas din zidurile incintei medievale a orașului, în urma sistematizării urbane a baronului Haussmann, s-a transformat într-o replică occidentală a Grădinilor Suspendate ale Semiramidei. O lungă promenadă la nivelul celui de-al doilea etaj, pe ziduri, împodobită cu arbori și bazine și pasarele ce permit traversarea străzilor.

„Sistematizarea unui oraș nu înseamnă doar furie demolatoare și alienantă stereotipie arhitecturală”. (Ioan Grigorescu, Misterele Parisului, vineri 14 mai la TVR 3)

(w882)

Următorul popas al acestei călătorii este chiar în miezul orașului, în insula Cité, în incinta Palatului de Justiție, pe locul căruia s-a aflat în evul mediu reședința regală. Astăzi, aici se pot vizita două dintre monumentele importante ale orașului. Splendida Sfântă Capelă, ridicată în secolul al XIII-lea de Ludovic cel Sfânt pentru a adăposti și a expune Cununa de Spini a Mântuitorului. Capela este apecială, construită pe două nivele, și împodobită cu vitralii splendide vechi de aproape opt veacuri, ănalte de 15 m, reprezentând nu mai puțin de 1134 de scene biblice, și care au „creat senzația vizuală că zidurile bisericii sunt total transparente” . (I.Grigorescu)

Tot în incinta Palatului de Justiție se află La Conciergerie, temnița condamnaților la moarte, ultimul popas din viața aceasta al reginei Maria Antoaneta, care a petrecut aici împreună cu copiii ei ultimele luni înainte de a fi dusă la Ghilotină, în Place de la Concorde. O placă de bronz marchează locul supliciului, dar nimeni nu o bagă în seamnă. Vederea asupra orașului, printre fântâni, e splendidă, cupluri de japonezi vin să se fotografieze aici...

(w882)

„Nimeni nu mai observă placa de bronz acoperită de lacrimile artezienelor, așa cum uitate au fost capetele retezate aici.Și mă gândesc ce minune a făcut cu noi Dumnezeu dându-ne uitarea. Fără ea, n-am mai găsi pe acest pământ loc lipsit de reproșul pentru neîndurările noastre”. (Ioan Grigorescu)

FILM.TVR.RO

Logo

 
A doua Românie: O pledoarie pentru digitalizarea sănătății

Joi, 28 martie, invitata Corinei Dobre la ”A doua Românie” a fost Teodora Popa, o tânără cercetătoare din Londra specializată în genetică, care ...

Pictorul Alexandru Rădvan, la „Biografii necesare”: Tot timpul mi-am tăiat punţile din spate. Ca să nu mă mai pot întoarce

Pictorul Alexandru Rădvan este primul invitat al celui de-al treilea sezon „Biografii necesare”, emisiune realizată de artista vizuală Ileana ...

Despre mătuşi fabuloase şi secretele cafelei, la

Cele mai apreciate programe ale TVR 2 au pregătit ediţii în premieră. La „Istorii de bun gust”, fiecare poveste se leagă şi de un secret culinar. ...