loader
Foto

Concerte extraordinare ale Filarmonicii Mării Baltice, la Festivalul „Enescu”

TVR Cultural transmite, săptămâna aceasta, concertele remarcabile susținute de Filarmonica Mării Baltice, Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Berlin și London Symphony Orchestra.

 

Marți, 31 ianuarie, de la ora 16.00, telespectatorii TVR Cultural pot urmări concertul susținut de London Symphony Orchestra, sub bagheta dirijorului Sir Simon Rattle, și Corul Academic Radio, dirijat de Ciprian Țuțu, în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu”, ediția 2021.

Repertoriul: „Isis” - George Enescu, „Simfonia în trei mișcări” - Igor  Stravinski, „Simfonia în do major” - Stravinski, „Rapsodia română în la major op. 11 nr. 1” - G. Enescu.

London Symphony Orchestra a susținut primul concert în 1904, fiind prima orchestră din Marea Britanie deținută de muzicieni. London Symphony Orchestra susține peste 120 de concerte pe an și a fost numită de revista Gramophone una dintre cele mai bune cinci orchestre din lume.

Sir Simon Rattle este considerat unul dintre cei mai buni dirijori din lume, devenind faimos dirijând Birmingham Symphony Orchestra, în anii 1980. A fost, din 2002 până în 2018, dirijor principal și director artistic al Orchestrei Filarmonice din Berlin.

Corul Academic Radio, fondat în 1940, este pregătit și condus de Ciprian Țuțu, profesor la Facultatea de Muzică din Brașov.

Miercuri, 1 februarie, de la ora 16.00, telespectatorii TVR Cultural pot asculta concertul susținut de Filarmonica Mării Baltice, sub bagheta dirijorului Kristjan Järvi, împreună cu pianista Maria João Pires (foto sus), în cadrul Festivalului „Enescu” în anul 2021.

Repertoriul: piesa „Aurora”, compusă de Kristjan Järvi, de pe albumul „Nordic Escapes”, „Concertul nr. 9 în mi bemol major pentru pian și orchestră K. 271” - W.A. Mozart și „Simfonia nr. 2 în la major op. 17” - George Enescu.

În 2008, dirijorul estonian Kristjan Järvi înființează o orchestră pe care o numește Filarmonica Mării Baltice devenind directorul muzical și dirijorul fondator al acestui ansamblu în care cântă tineri și excepționali instrumentiști din Danemarca, Estonia, Finlanda, Germania, Letonia, Lituania, Norvegia, Polonia, Rusia și Suedia. Pasiunea pentru muzică îi unește pe toți, ca și respectul pentru tradiție dar și deschiderea către nou și, nu în ultimul rând, firele nevăzute ale unui teritoriu geografic comun, denumit generic Nordul. (...)

Dirijorul Kristjan Järvi este într-o permanentă căutare de sonorități cât mai potrivite concepției sale muzicale. Scaunele nu au apărut nici la simfonia enesciană care a încheiat programul; harpa a rămas în mijlocul scenei, violoncelele au rămas așezate în semicerc în fața dirijorului iar contrabașii s-au amestecat, grupuri distincte, cu compartimentul viorilor. Tinerii muzicieni s-au apropiat de partitură cu entuziasm juvenil, curiozitate și ambiție. Lucrarea a fost scrisă de un compozitor cam de vârsta lor – Enescu avea 31 de ani atunci când a început să compună această a doua simfonie a lui, un opus amplu și complex, cu o scriitură densă și elaborată, intens cromatizată și fragmentată motivic cu măiestria celui care reușește să realizeze magistral unitatea în diversitate. Kristjan Järvi a dirijat ferm dar și plin de patos o muzică în care, deseori, trebuie să te oprești și să-i saluți pe marii mentori ai compozitorului, romanticii germani ca și impresioniștii francezi. Învățăturile lor au trecut însă prin mintea și sufletul unui muzician român care nu și-a uitat niciodată rădăcinile. Instrumentiștii din Filarmonica Mării Baltice au reușit să ducă la bun sfârșit această creație monumentală care durează peste 50 de minute, cu deplină implicare și onoare”, este un fragment din cronica semnată de Cristina Sârbu, pe site-ul Festivalului „Enescu”.

Joi, 2 februarie, TVR Cultural difuzează concertul susținut de Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Berlin, sub bagheta lui Vladimir Jurowski, cu Ralf Sohaczewsky dirijor asistent și Yeon-Min Park la pian (câștigătoarea Concursului Internațional „Enescu” - ediția 2020-2021).

Repertoriul: Anatol Vieru - „Memorial op. 118”, Stravinski - „Concertul pentru pian și instrumente de suflat”, Șostakovici - „Două piese pentru octet de coarde op. 11” (versiune pentru orchestră de coarde), Paul Hindemith - „Simfonia Mathis der Maler”.

Cea de a patra zi a Festivalului a fost marcată de prezența dirijorului Vladimir Jurowski la pupitrul Orchestrei Radiodifuziunii din Berlin, adică acea celebră „Berliner Rundfunk” pe care cei mai în vârstă o țin minte ca pe o instituție artistică din Germania (ulterior, pentru 50 de ani, în DDR) care promova muzica compozitorilor din secolul al XX-lea. Directorul artistic al festivalului „George Enescu” a venit însoțit de ansamblul pe care îl conduce din 2017, fidel tradiției orchestrei, cu un program de esență neo-barocă din creația muzicală a deceniilor 3 și 4. Excepție a făcut lucrarea Memorial op.118 scrisă de Anatol Vieru în 1991, în amintirea pogromului de la Iași din 1941, petrecut acum 80 de ani. (...) Lucrarea este, de fapt, o elegie emoționantă, un sensibil Lamento, în care sunt combinate alcătuiri polimodale cu tonalitatea și cu microtonia”, nota Corina Bura, într-o cronică publicată pe site-ul Festivalului „Enescu” din 2021.

Vineri, 3 februarie, de la ora 16.00, TVR Cultural difuzează un alt concert susținut de Filarmonica Mării Baltice, condusă de Kristjan Järvi, cu Viktoria Mullova la vioară.

Repertoriul: „Nordic Swans” - Pärt Swansong, Pärt Fratres, Pärt Passacaglia (pentru vibrafon și instrumente cu coarde); P.I.Ceaikovski - „Lacul lebedelor” (simfonie dramatică, ar. Kristjan Järvi).

Kristjan Järvi, un personaj aparte, cu totul neconvențional, pe scena muzicală internațională, propune, prin programul „Nordic Swans”, un nou tip de experiență concertistică, evidențiată în primă instanță printr-o serie de elemente interesante: programul este interpretat în întregime din memorie, așezarea muzicienilor pe scenă este originală, iar cea mai mare parte a instrumentiștilor cântă în picioare. Ei se pot mișca liber pe scenă, urmând o anumită coreografie, în timp ce costumele de concert personalizate (jumătate albe, jumătate negre) sugerează mișcările lebedelor pe apele întunecate ale Mării Nordului.

La aceste elemente vizuale-simbol se mai adaugă luminile de scenă concepute în mod dinamic, care aduc o atmosferă strălucitoare, intensă, cu scopul de a implica spectatorul într-o experiență concertistică imersivă multidimensională și multisenzorială, ce amintește, din acest punct de vedere, ideile creative ale lui Scriabin și Wagner, de la sfârșitul secolului XIX.

Concertul Filarmonicii Mării Baltice a fost un spectacol unic, electrizant, ce a îmbinat în mod echilibrat muzica cu coreografia, artele vizuale, și tehnologia digitală, și a impresionat publicul prin energia debordantă a tinereții și prin frumusețea și puritatea interpretativă”, nota Alexandra Solea, într-o cronică publicată pe site-ul Festivalului Enescu.

TVR Cultural transmite, începând cu 2 decembrie 2022, cele 70 de concerte susținute în septembrie 2021, în cadrul celei de-a XXV-a ediție a Festivalului Internațional „George Enescu”.

„Această inițiativă are menirea de a prefața ediția cu numărul XXVI, care se va desfășura la București, în perioada 27 august – 24 septembrie 2023”, a explicat Valetina Băințan, producătoarea seriei de concerte.

Televiziunea Română transmite Festivalul Internațional „George Enescu” de la prima sa ediție, în 1958, iar din anii 2000 a devenit principalul difuzor și partener al acestui prestigios eveniment.

FILM.TVR.RO

Logo

 
Despre naşterea Patriarhiei Române şi rolul pe care ortodoxia l-a avut în înfăptuirea Marii Uniri, într-o analiză „OMUL ŞI TIMPUL”

Duminică, 21 aprilie, de la ora 17:00, realizatorul Rafael Udrişte propune telespectatorilor TVR Cultural o dezbatere despre importanţa ...

„Ce se întâmplă cu filmul de animație?”, o dezbatere „CineSens”, cu Magdalena Stanciu

În cea de-a doua ediție a emisiunii „CineSens”, Magdalena Stanciu îi va avea ca invitați pe creatorii de film de animație Anca Damian, Radu ...

„Istoria literaturii române contemporane”. Alex Ștefănescu: Matei Călinescu a fost un lider de opinie al generației de după 1960

Între 15 și 21 aprilie, la „Istoria literaturii române contemporane”, TVR Cultural îi invită pe telespectatori să afle, de la regretatul critic ...